Essential Phone vender tilbage

Hver 3. Facebook bruger overvejer at stoppe

Det er en kendsgerning, at mange af os bruger Facebook meget mindre end for bare et par år siden. Det skyldes sikkert almindelig træthed omkring mediet, der trods alt har været det daglige kommunikations-centrum for milliarder af mennesker verden over.

Nedgang i brugertid kan også andre sociale medier mærke. Folk er ikke længere så aktive med egne indlæg og uddeling af likes. Vi er flyttet fra at være bidrag-ydere til at blive rene forbrugere.

Denne udvikling ser dog ikke ud til at bekymre Facebooks topledelse synderligt. Den kan nemlig se, at de mange brugere bliver i huset. De flytter bare fra den lidt gammeldags Facebook til søster-platformene Instagram og WhatsApp Messenger, der begge oplever en kraftig vækst.

Lidt grund til bekymring burde Mark Zuckerberg og co. dog have.

MobilePay er i dag danskernes mest populære app på mobiltelefonen. (Illustration: MobilePay)

En ny analyse fra AudienceProject viser nemlig ikke kun, at anvendelsen af Facebook falder tydeligt i lande som USA, England, Tyskland, Danmark, Norge og Sverige.

Den afslører også, at op imod en tredjedel af Facebooks nuværende bruger har overvejet at melde sig helt ud af ”fjæset.” Langt de fleste vil dog nok bare forlade Facebook og i stedet bruge Instagram og WhatsApp i stedet.

I Danmark bruger seks af ti voksne Facebook. Instagram vokser stærkt og har vel omkring 25 pct. markedsandel i dag. Til gengæld har WhatsApp aldrig vundet fodfæste blandt danskerne. Mediet bruges af langt flere briter, tyskere og svenskere.

Analytikerne fra AudienceProject forklarer bl.a. fremgangen hos Instagram og WhatsApp med, at de to medier har en smallere målgruppe end Facebook. Desuden fungerer de mere personlige og sjove med billeder som omdrejnings-punkt.

Her er danskernes 10 mest uundværlige apps her i 2019. (Grafik: AudienceProject)

Instagram har haft sine største fremgang i de nordiske lande, USA og Storbritannien, mens WhatsApp betragtes som uundværlig for brugere i Tyskland, Finland og England.

Ikke uventet er det de yngre årgange under 25 år, som overvejer stærkest at droppe Facebook. De synes, at mediet har tabt sin trendy status og i dag bruges af alt for mange gamle mennesker.

Andre typer apps vinder frem
Den nye ”Insights 2019” analyse fra AudioProjects fremhæver, at publikum for alvor har opdaget andre typer apps end sociale medier i de senere år. Overalt er troværdighed og pålidelige informationer nøgleord i folks valg af apps.

BBC News placerer sig således som en af englændernes mest uundværlige apps, mens de nordiske lande alle har mindst ét lokalt nyhedsmedie med i deres Top-10. I Danmark er det xxxxxx.

For første gang har MobilePlay nu overhalet Facebook som danskernes mest foretrukne app på mobiltelefonen. I de seneste fem år er Facebook faldet med otte procent i popularitet. (Grafik: AudienceProject)

Danmark og Sverige er i øvrigt helt anderledes end alle andre lande. Både herhjemme og hos søsterfolket mod øst ligger finansielle apps øverst på hitlisten. Danskerne elsker MobilePay og svenskerne BankID.

Den samme trend kan ses i Norge og Finland – blot ikke helt så stærk. Nordmændene har således  Vipps betalings-app’en i Top-10, mens to af de 10 mest uundværlige apps hos finnerne også stammer fra den finansielle sektor.

Måske lige så bemærkelsesværdig er, at ingen apps fra rent digitale media firmaer eller spil kan erobre en plads i Top-20 i de skandinaviske lande. Er vi nordlændinge virkelig så seriøse?

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Essential Phone vender tilbage