En Huawei i vegant læder (opd)

Instagram sætter grænser for reklame

Ligesom Snapchat har Instagram en stor del af sine brugere blandt teenagere. Det er den aldersgruppe, som anvender sociale medier mest intenst og derfor også er særligt følsomme for kommercielle kampagner.

Instagram har derfor besluttet at sætte grænser for, hvad det sociale medies yngste brugere må udsættes for. I første omgang vil det være kommercielle indlæg om diæter og vægttab, men også andre områder kan blive beskåret i de kommende uger og måneder.

Ifølge det amerikanske online medie BuzzFeed kan næste trin meget vel være kosmetik, make-up og tøj. I sidste ende alle indlæg, der promoverer ting, som koster penge – overfor brugere under 18 år.

Da Instagram ejes af Facebook, ventes det også, at samme nye regler om markedsføring overfor børn og unge også vil blive indført på ”fjæset.”

Instagram vil bl.a. sætte em stopper for kendis bloggere som Kardishians, der reklamerer for egne slanke-produkter og kosmetik over for teenagere – uden at fortælle, at der er tale om en annonce.

At stramningerne introduceres på Instagram først, kommer ikke som en overraskelse. Selvom Facebook nogle gange kan virke temmelig reklame-tungt, er det for intet at regne med, hvad der foregår på Instagram.

Instagram er langt mere foto- og video-fokuseret end Facebook. Billeder deles i ét væk, og ofte kan det være svært at adskille, hvad der er privat og u-kommercielt – og hvilke fotos, man vil tjene penge på.

Det gælder især unge mennesker, som ofte også er lettere påvirkelige for kampagner om sundhed og udseende end lidt ældre generationer.

Instagrams public policy manager, Emma Collins, forklarer, at de nye begrænsninger bl.a. er indført for at stoppe grove blogger- og influencer-metoder på det populære sociale medie.

Instagrams spærring for under 18-årige virker allerede.

Instagram skal være et positivt sted at besøge – ikke kun et online katalog for kosmetik og modemærker, siger hun.

Den nye politik skal forhindre kendis influencers i at promovere ligegyldige produkter – bare for at tjene penge på dem.

En af de kampagner, som trækkes frem, er Kardashian søstrenes rosende indlæg om egne slanke-produkter. Det er ikke den rette indflydelse over for mennesker under 18 år.

Instagram har allerede så småt indført de nye regler. Velvidende, at det kan være svært at kontrollere den type marketing – især hvis den ikke er markeret som reklame – vil Instagram derfor stille en række nye værktøjer til rådighed for sine medlemmer. Værktøjerne kan bruges til anmelde indlæg, der overtråder de nye regler.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En Huawei i vegant læder (opd)