Mobilgiganter går tv-vejen
Allerede i september sidste år kunne Leifshows fortælle, at den kinesiske mobil succes OnePlus ville supplere sine telefoner med en produktion af moderne smart-tv.
Siden er nyheden blevet bekræftet flere gange siden. Formodningen er lige nu, at OnePlus vil lancere sine første tv officielt til efteråret. Formentlig sammen med en opgraderet OnePlus 7 telefon, der skal hedde 7T.
Nu ser det imidlertid ud til, at Huawei vil blande sig i gruppen af smartphone kendisser, der også vil sælge tv-skærme. I første omgang bliver det dog ikke i eget navn. I stedet bruger Huawei sit datterselskab Honor til at prøve tv-markedet af.
Historien blev bekræftet lige før weekenden, hvor Honors topchef George Zhao holdt møde med kinesiske journalister. Han lovede, at det kommende Honor TV vil blive lige så teknisk avanceret som mærkets smartphones.
Ifølge Zhao arbejder Honor tæt sammen med kollegerne fra den kinesiske skærm-specialist JingDong om at bygge et produkt, der kan meget mere end almindelige smart tv. Honor beskriver det selv som en kombination af Smart TV og Internet TV.
Konkurrenterne fra OnePlus synes at være længere fremme med deres tv-planer. De omfatter bl.a. også en helt ny type trådløs fjernbetjening med Bluetooth i. Det betyder i teorien, at man kan bruge sin ”remote” til at fjernstyre både tv og en række af husets øvrige gadges – inklusive mobiltelefon, tablet og laptop.
Huawei og OnePlus har formentlig ladet sig inspirere af en tredje kinesisk mobil-gigant i deres pludselige lyst til at fremstille tv. Xiaomi, der producerer mange former for elektronik, har nemlig enorm succes med sine Smart TV.
På kun to år har Xiaomi erobret førstepladsen på det kinesiske marked. I perioder skal Xiaomis Smart TV have haft 35 til 40 pct. markedsandel i det store land. Desuden er Xiaomi nu det mest solgte tv-mærke i verdens næststørste marked rent befolknings-mæssigt – Indien.
I Sydkorea bygger Samsung og LG med stor succes både tv og mobiltelefoner. Tilsvarende i Japan, hvor f.eks. Sony, Sharp og Panasonic er aktive på begge fronter. Både med store skærme til væggen og små displays på mobiler.
I Danmark forsøgte Bang & Olufsen sig også et par gange med flot designede mobiltelefoner. Det var senest for 12 år siden – altså inden smartphone bølgen for alvor tog fart. B&O havde ikke nogen succes med mobiler – ligesom det i dag også går sløjt med salget af dyre tv-apparater….
Ingen kommentarer endnu