BMW’s nye liv på to små hjul
Der findes stadig mennesker, der går til fods fra den lokale jernbane- og s-togs-station eller vader de sidste meter fra bus-stoppestedet og til deres arbejdsplads.
Hvis det står til tech-folket og mange trend-forskere udi bylivet, vil de dog snart stille fødderne på et elektrisk løbehjul. De har allerede gjort deres indtog i mange danske byer, og de vil blive meget mere udbredte i de kommende år.
Enten som privat-ejede køretøjer, som man klapper sammen og tager med under armen i toget og i bilens bagagerum. Eller som en gadget, som man lejer på centrale steder i byerne.
BMW har i flere år været aktiv i delebils-ordninger – ”car sharing” – som f.eks. Drivenow i Danmark. Nu går den store auto-fabrikant fra München et skridt videre og kaster sig for alvor ud i sin første elscooter.
BMW har allerede et par elektriske løbehjul på sit program, som er blevet markedsført til både børn og voksne – men mest som et legetøj. Den nye BMW E-Scooter er lige så meget tænkt som et rigtigt dagligt køretøj for pendlere, der ikke gider at slide sålerne op på deres dyre sko.
BMW E-Scooter bygges i samarbejde med Micro Mobility Systems. Den er diskret matsort og skal kunne køre beskedne 12 kilometer på en batteri-opladning, der tager to timer.
Topfarten skal ligge på mellem 20 og 25 kilometer i timen – afhængig af færdselsreglerne i den by eller det land, som BMW el-løbehjulet bliver solgt. Det vejer ni kilo og kan foldes sammen til at fylde ganske lidt.
E-Scooter får desuden for- og baglys integreret i stellet. Desuden er den forsynet med to separate bremse-systemer. Og naturligvis bærer den BMW’s berømte logo i blåt og hvidt.
Ligesom BMW’s personbiler og motorcykler bliver E-scooteren næppe hvermands-eje. Nyheden skal sælges gennem udvalgte BMW forhandlere i Europa og koste fra 799 euro. Det er ca. 6.000 kroner….
Ingen kommentarer endnu