Pool-stolen har to motorer

Streaming har overhalet traditionelt tv

Det var vel kun et spørgsmål om tid, inden streaming overhaler traditionel tv-kigning via kabel, antenne og satellit. I Danmark er vi ikke så vidt endnu, fordi kabel-tv er så udbredt i vores lille land, men i USA og globalt set er det nu sket.

Det meldte Motion Picture Association of America i hvert fald I går I en ny rapport, der dækker både hjemme-kigning af film og den kommercielle visning i f.eks. biografer.

Video streaming er vokset med 27 pct. fra 2017 til 2018. Der er kommet 131,2 millioner nye abonnenter til, så tallet nu er oppe på 613,3 millioner. Det kigger f.eks. på services som Netflix, HBO, Hulu og Amazon Prime.

Det betyder, at der for første gang i verdenshistorien er flere, der betaler abonnement til streaming end til kabel-tv på verdensplan. Antallet af kabel-tv købere faldt nemlig med to pct. sidste år. I dag kigger 556 millioner familier og singles på tv via kabel.

På mandag ventes Apple at hoppe med på video streaming bølgen ved at åbne sin egen Netflix konkurrent.

Streaming har åbenlyse fordele for forbrugerne, der kan se deres tv-programmer og film, hvornår de har lyst. De skal ikke tage hensyn til tv-stationernes program-lægning. Desuden er streaming billigt og fleksibel, fordi man kan se indholdet på alle mulige skærme – fra smartphones til biograf lærreder.

Film-selskaber og tv-stationer har dog ingen planer om at droppe kabel-tv. De tjener nemlig mange flere penge på kabel. I 2018 var det 118 milliarder US dollars. Streaming kommer først ind på en ttedjeplads. Satellit-tv er nummer to.

Trenden hen imod streaming-tv bekræftes af en ny rapport fra revisor-giganten Deloitte, der har kigget på situationen på det amerikanske marked. Historisk set kommer USA næsten altid først med det seneste i elektronisk formidlet underholdning – og gør det også, når vi taler streaming.

69 pct. af de amerikanske husholdninger har i dag streaming. 65 pct har stadig et abonnement på traditionelt ”flow-tv” – enten via kabel, antenne eller satellit.

I USA har video streaming også overhalet andre former for tv-kigning. (Infografik: Statista.com)

Måske mere overraskende: Den gennemsnitlige amerikaner kan ikke nøjes med en enkel streaming tjeneste. Han eller hun har abonnement på tre services ad gangen.

Deloittes undersøgelse viser også, at 41 pct af amerikanerne betaler til musik streaming som f.eks. Spotify, Tidal eller Apple Music. 30 pct har også abonnement på en spil-tjeneste.

Ifølge Deloitte er den primære årsag til, at folk flokkes om streaming hverken en lavere pris, eller at de kan se indholdet, når de har lyst. Hovedgrunden er, at de her kan se shows, sport og film, som ikke vises på andre kanaler.

57 pct af amerikanerne forklarer deres streaming abonnement med netop det faktum. I “millenials” aldersgruppen – mennesker mellem 18 og 36 år – er det hele 71 pct….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pool-stolen har to motorer