Gravsten ingen hindring for store penge

Wayv er cyklistens lysshow på ryggen

Takket være store fremskridt i både LED og Bluetooth teknologierne har vi i de seneste par år set en række spændende nye cykel-relaterede produkter, der forhøjer trafik sikkerheden markant.

Den seneste nye idé kommer fra England og hedder Wayv. Den består af tre separate enheder, der tilsammen indeholder over 200 LED-lamper. I det antal kan de svært overses, hvad der selvfølgelig også er meningen. De andre trafikanter på vej skal ikke lades i tvivl om, at de har en cyklist foran sig – og hvad han/hun har til hensigt.

Meget smart har Wayv fremstillet et vandtæt overtræk, der kan spændes over en rygsæk eller cyklistens jakke, trøje osv.

Lysshowet styres ved hjælp af denne vandtætte lille kontrolboks, der monteres på cykelstyret.

Den har et stort X spændt over ryggen, der lyser rødt som baglygter – og den har orange LED’s i hver side til at fungere som retningsvisere med blink. På selerne foran på overtrækket sidder hvide LED, der supplerer cyklens forlygte.

Wayv enheder nummer to monteres på cykelhjelmen. Den rummer stort set de samme LEDs som overtrækstrøjen – bare mindre. Lamper på hjelm og ryg arbejder synkront med hinanden via trådløst Bluetooth.

Den tredje enhed hos Wayv er en lille kontrokboks, der anbringes på cykelstyret. Her tænder og slukker man for lysshowet på hjelm og overkrop. Desuden kan man med en tommelfinger skifte mellem at vise, at man vil dreje til venstre eller højre.

På selerne på cyklistens bryst er der ekstra forlygter og blinklys – ligesom på en bil.

Som andre lignende systemer følger der en app med Wayv. Via den kan man parre og synkronisere de forskelle elementer med hinanden, justere lysstyrken, skifte mellem fast lys eller forskellige blink mønstre osv. Desuden viser app’en, hvor meget batteri der er tilbage i cykellygterne.

Det eneste, man umiddelbart kunne savne er, at Wayv også indeholder et bremselys. Det har flere konkurrerende systemer vist, hvordan virker. Ud over, at man kan aktivere det fra styret – lyser den røde baglygte stærkere, når cyklen nedsætter sin hastighed kraftigt. Bare ikke hos Wayv.

Batterierne i overtrækket skal kunne køre i fem dage på en opladning ved 30 minutters anvendelse pr. døgn. Batterierne i hjelmen holder en uge – og dét i kontrolboksen i to uger.

Wayv sender sit nye cykel-sikkerheds-system til finansiering via iværksætter portalen Kickstarter fra i dag. Et komplet system vil kunne forudbestilles for 75 GBP eller  ca.   kroner. Det er knap det halve af, hvad lygterne skal koste i butikkerne senere….

Selv den mest tåbelige bilist eller lastvogns chauffør burde kunne se meningen i dette lysshow på cyklistens hjelm.

På den medfølgende app kan man synkronisere de enkelte enheder med hinanden, justere lysstyrke og blink rytme.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gravsten ingen hindring for store penge