Buzzraw er sej strøm på to hjul

Fra flyvinge til ny laptop

Takket være en ny genbrugs-proces kan vi senest om et par år købe laptops og personbiler, der indeholder de samme avancerede composite materialer, som de nyeste passager- og militærfly fra Boeing er fremstillet af.

Flyfabrikanterne er langt mere fremme med nye superlette og superholdbare materialer end alminde bilproducenter. De bruger som regel stål og plastic – og aluminium, når det må være dyrt og avanceret. Kun super-sportsvogne fremstilles af dyrt kulfiber – og så kun delvist.

Moderne fly bygges af flere lag, sammensatte materialer – deraf navnet ”composite”. De kan forms meget fleksibelt og kan tåle selv ekstreme belastninger som f.eks. i et flys vinger.

Når Boeing bygger sine populære 787 Dreamliner fly, bliver der masser af kulfiber og composite materialer til overs.

Problemet for fly-industrien er imidlertid, at composite materialerne ikke kan produceres og anvendes særlig effektivt. Flyfabrikkerne har hvert år tusinder af tons affald. Kostbare råstoffer, der går lige til lossepladsen.

Boeing, der er en af verdens to største flyfabrikanter, vil nu forsøge at undgå alt det enorme spild. Amerikanerne er således gået i tæt samarbejde med britiske ELG Carbon Fibre i et projekt, der skal skabe et effektivt genbrug af resterne fra flyproduktionen.

Samarbejdet er det første af sin art i luftfarts-industrien, og ELG regner med at hente omkring 450.000 kilo kulfiber materialer om året til genbrug fra 11 Boeing fabrikker verden over. Materialerne er ideelle til at lave bildele og f.eks. kabinetter til laptops af.

Boeing og ELG har opfundet en metode, hvor kulfiber materialer kan smeltes og genbruges til nye produkter som f.eks. bildele og laptops.

Indtil for nylig har det imidlertid været næsten umuligt at sende materialerne til genbrug. Det skyldes at der anvendes lim og harpiks til at holde kulfibrene sammen. Når det hærdner, skabes et stærkt composite materiale, der til gengæld ikke er til at skilles ad igen.

Boeing og ELG har imidlertid opfundet en metode, der kan. Det har været prøvekørt med succes på Boeings fabrik i Everett i delstaten Washington, hvor man bl.a. fremstiller vinger til bl.a. den populære Boeing 787 Dreamliner og det kommende Boeing 777x passagerfly.

Ved at sende overskuds-materialet gennem en speciel ovn, kan limen fordampe – og tilbage bliver et carbon materiale, der kan bruges igen til at bygge andre ting.

De genbrugte composite materialer skal bl.a. sælges til bil- og pc-fabrikker.

Indtil videre har Boeing produceret 172 tons genbrugs materialet, som nu vil blive tilbudt bil- og computer-industrierne at købe. Når genbrugs-ideen rulles ud på alle Boeings fabrikker, vil tre gange så meget affalds-materiale kunne genbruges.

Alt i alt vil det ifølge Boeing reducere flykoncernens affalds-mængder med op til 20 pct. frem til 2025. Det tal kan øges yderligere, når Boeing om nogle år vil indføre lignende genbrugs-ovne på sine fabrikker i Kina, Canada og Malaysia….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Buzzraw er sej strøm på to hjul