Hi-Fi veteran giver moderne lyd fra sig

Teenagere ser store fordele i sociale medier

Det er ikke nogen hemmelighed, at moderne teenagere bruger meget tid hver dag i sociale medier som Snapchat, Facebook og Instagram.

Men hvad de egentlig foretager sig, er ofte et mysterium for forældre og andre voksne. Medmindre da, at børn og teenies bliver ofre for ”cyber mobbing” og andre grimme ting, mennesker kan gøre mod hinanden.

Heldigvis er der så forskere, som kan afsløre hemmelighederne for os. Det prøver analyse firmaet Pew Research Center, der har kigget nærmere på, hvad teenagere sender ud i de sociale medier.

Teenagere bruger i høj grad sociale medier til at prale i. (Infografik: Statista)

Pew bekræfter mange voksnes fordomme omkring sociale medier. Nemlig at unge primært bruger dem til at prale og fremhæve sig selv i. Det gør faktisk halvdelen af teenagerne (49 pct).

Kontakt til familien kommer overraskende højt på listen (43 pct), mens kun hver femte teenie bruger de sociale medier til dating.

Pews research viser også, at teenagerne ikke gider diskutere politik eller religion i Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Messenger og co. Det lyder som en sund attitude, når man tænker over, hvordan sociale medier har været med til at forgifte den politiske debat mange steder i de senere år.

Teenagere kan godt lide at sende opdateringer og billeder, som kun de nærmeste forstår meningne med. (Infografik: Pew Research)

Undersøgelsen omfatter interviews med 743 unge i alderen 13 til 17 år. De er alle amerikanske, men indholdet vil formentlig ikke være meget anderledes, hvis de samme spørgsmål blev stillet til teenagere i Danmark.

  • 80 pct. af dem svarer f.eks, at sociale medier hjælper dem med at holde kontakt med vennerne.
  • 70 pct fortæller, at sociale medier har givet dem kontakt med et bredere udsnit af befolkningen, end de ville have haft uden.
  • 68 pct. siger, at sociale medier hjælper dem med at blive mere accepteret og respekteret.
  • 66 pct oplyser, at Facebook og co. gør det nemmere at støtte organisationer, velgørenhed og formål som f.eks. klima og miljø, der er personligt vigtige for teenagerne.
  • Omvendt vurderer kun 37 pct. af de unge, at sociale medier er et godt sted at søge troværdig information….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hi-Fi veteran giver moderne lyd fra sig