Hent dit Netflix via Tyrkiet

Hvem betaler for vores digitale fremtid?

Hvis ikke danske virksomheder lærer at elske digitaliserings-bølgen, kan de miste 190 milliarder kroner i omsætning og sige farvel til 57.000 arbejdspladser i Danmark.

Det er vel at mærke ikke et science fiction scenarie, der foregår langt ud i fremtiden. Disse konsekvenser kan ramme allerede i de næste tre år.

Det viser den nye analyse ”IT i praksis 2018-19”, der blev offentliggjort her til morgen. Rapporten er skrevet af konsulentfirmaet Rambøll i samarbejde med industri organisationen Dansk IT.

Undersøgelsen bygger på interview med de 1.000 største virksomheder i landet. De repræsenterer 62 pct. arbejdsstyrken. Misser de toget, vil det være noget, de fleste af os vil mærke. F.eks. vil den danske stat få fem milliarder kroner mindre i kassen fra selskabsskat. Dertil skal lægges skatte- indtægter fra de mange tusinde mennesker, som måske mister jobbet i digitaliseringens navn.

Steen Christensen, adm. direktør i Rambøll: “Digitalisering er både en trussel og en gevinst”.

Ifølge Rambøll er det springende punkt, om danske virksomheder formår at udnytte det teknologiske fremskridt og gribe de digitale vækst-muligheder med de rette kompetencer ombord. På almindeligt dansk betyder det, om Danmark satser på de rette uddannelser, og om der allerede nu bliver uddannet nok ingeniører, softwarefolk og digitale strateger.

De 1.000 største danske virksomheder forventer at opleve en nedgang i omsætningen på 5,8 pct i de kommende år – som en direkte konsekvens af digitaliseringen. Omregnet i kroner og ører svarer det til 190 milliarder kroner.

Digitaliseringen rammer industrier og brancher meget forskelligt. Hårdest ramt er møbelbranchen, finans-sektoren og entreprenør-firmaer. De står til at tabe henholdsvis ni milliarder, 100 milliarder og 13 milliarder kroner om tre år.

Årsagen er følge-virkninger af digitaliseringen som f.eks. pris-erosion. Den kommer på grund af øget effektivitet, ændrede behov hos kunderne og stærkere konkurrence fra ofte udenlandske virksomheder.

Mange danske virksomheder står midt i en digital omstilling – og det er afgørende, hvordan de håndtere den:

Mærsk koncernen er en af de store danske virksomheder, som er midt i en forvandlings-proces til en digital fremtid.

 

”Digitalisering og ny teknologi rummer både trusler og potentielle gevinster for danske virksomheder. Fordelene kan man kun høste, hvis man bruger de digitale muligheder på et højt niveu og har adgang til de rette tekniske kompetencer. De skal så gå hånd i hånd med forretnings-forståelse og evnen til at tænke kreativt,” siger Steen Christensen. Han er direktør i Rambøll Management Consulting.

Han forklarer, at den mistede omsætning og de tabte arbejdspladser nødvendigvis forsvinder ud af Danmark. Som konsekvens af digitaliseringen opstår der nemlig samtidig nye jobs og forretnings-muligheder hos f.eks. nystartede virksomheder, der udnytter de digitale muligheder. På den måde er digitalisering en positiv ting for det danske samfund.

Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør i Dansk IT, tilføjer at Danmark er en del af et globalt kapløb. Her gælder det om på samme tid at udnytte mulighederne i digitaliseringen og minimere de negative effekter:

”Det er helt afgørende, at vi får styrket danskernes it-kompetencer. Uden bedre viden og knowhow kan virksomhederne ikke gribe de digitale vækstmuligheder. Vi får brug for både it-specialister og et generelt kompetence løft hos alle danskere på tværs af faggrupper,” vurderer Rikke Hvilshøj.

Rikke Hvilshøj, adm. direktør i DANSK IT: “Det er afgørende, at vi får lært flere danskere digitale færdigheder på et højt niveau.”

Alle klager, men for få gør noget
Den nye ”IT i praksis” rapport viser meget tydeligt, at mangel på medarbejdere med digital knowhow er den største barriere for at indfri de digitale ambitioner. Alligevel prioriterer danske virksomheder ikke særligt højt at investere i at tiltrække og fastholde talenterne.

Således fremhæver danske topledere mangel på digitale kompetencer og færdigheder hos medarbejderne som deres største udfordring i det digitale kapløb. De samme ledere placerer deres egen manglende viden om digitalisering på andenpladsen.

Noget mærkeligt mener de danske virksomheder ikke, at de har brug for at investere i digitale talenter. Rekruttering af disse medarbejdere ligger helt nede på en sjette- eller syvende-plads hos administrerende direktører (CEO’er) og hos it-cheferne (CIO’er).

Topcheferne mener heller ikke, at mangel på talenter har en særlig stor strategisk betydning. Indsatsen er nede på en niende-plads hos CEO’erne og på position 10 hos CIO’erne.

Så ligger digitale kompetencer heldigvis langt oppe på agendaen hos politikerne på Christiansborg. Regeringens Teknologipart lægger op til et tæt samarbejde mellem erhvervsliv og uddannelses-sektoren. Målet er at imødekomme manglen på it-specialister, der kan forvandle bits til business.

(( Læs også min aktuelle artikel om robotternes indflydelse på vores arbejdspladser her…..))

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hent dit Netflix via Tyrkiet