Ideelt køkken for singles

Snapchat går i seng med Amazon

Selvom Snapchat bruges af hver fjerde social media medlem i Danmark – og sikkert af halvdelen af teenagerne – går det temmelig dårligt på verdensplan.

I det seneste kvartal mistede Snapchat over tre millioner daglige brugere, så det sociale medie i da må nøjes med knap 188 mio. medlemmer. Til sammenligning har Facebook ti gange så mange og Instagram fem gange flere.

Når riget fattes penge, gælder det om at tænke kreativt. Også selvom ideen vil betyde, at man kommer i lommen på en af it-verdenens giganter.

Snapchat er nemlig på vej med en ny og visuel søge-feature, der forbinder brugeren direkte til Amazon, når man peger kameraet på sin mobiltelefon på et produkt, et foto eller en stregkode.

Kan Snapchat app’en genkende det, man har rettet sin mobiltelefon imod, popper et Amazon vindue op med prisen på den pågældende ting – eller i hvert fald et tilsvarende produkt.

Snap prøvekører den nye funktion i denne uge med et begrænset antal brugere i USA, Fungerer den tilfredsstillende, vil den visuelle søgning blive rullet langsomt ud til Snapchat brugere over hele verden.

I Danmark sker det nok senest, når Amazon åbner en dansk eller skandinavisk online butik. Det venter mange vil foregå inden jul i år.

Snap understreger, at der ikke er tale om, at Amazon er ved at købe sit eget sociale medie. På den anden side fortæller Snap gerne, at ”snappere” køber meget mere ind via deres mobiltelefon end gennemsnittet af forbrugere.

Snapchat har det svært i konkurrence med bl.a. Instagram og Facebook.

Ifølge en relativ ny analyse foretager Snapchat brugere 60 pct. flere impulskøb end gennemsnittet af amerikanere. Antallet, der bruger deres mobil til online indkøb, er 20 pct. højere.

Med andre ord har Snap nogle gode indikationer for, at det sociale medies generelt meget unge brugere vil tage imod den nye visuelle søgning med åbne arme.

Historierne fra USA fortæller ikke noget om, hvor meget Amazon betaler for henvisning af brugere fra Snapchat. Men en eller anden for kommission er der uden tvivl. Penge, som vil falde et tørt sted. Snapchat har nemlig kun produceret underskud, siden det sociale medie blev børsnoteret i xxx.

Spørgsmålet er så, om Snapchats brugere er så glade for, at deres sociale medie går i seng med verdens største online butik. Da Snap indførte et nyt layout sidste år uden at spørge sine brugere først, resulterede det i en ”shit storm” og stort frafald af medlemmer.

Som en sjov krølle på historien kan jeg nævne, at Snapchats nye visuelle søgning også giver mulighed for at identificere melodier via musiktjenesten Shazam, som Apple netop har købt….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ideelt køkken for singles