Dell tilbyder træning i at blive en super gamer

Hvor ofte ringer din mobil “hjem”?

Det er ikke kun i Steven Spielbergs legendariske film ”E.T”, at begrebet ”phone home” er en central sætning. Det er den også i dagens smartphones, men som regel uden at brugerne er klar over det.

Alle ved, at mobiltelefonerne opsamler en masse information om sine brugere – hvor de befinder sig, hvem de ringer til eller får opkald fra, hvilke sider de surfer på osv.

Men disse mange oplysninger sendes videre til dels Google og Apple – dels til teleselskaberne, som lagrer dem i et stykke tid. Blandt andet fordi politi og andre myndigheder skal have adgang til dem, hvis der er mistanke om kriminelle handlinger, terrorisme eller spionage.

Denne informations-aflevering, som man godt kunne kalde ”mobile phone home”, foregår imidlertid ikke løbende. Den sker med bestemte mellemrum hver time. Både når telefonerne er tændt og i standby. Tidspunkterne for indsamlingen er forskellige for Android og Apple iOS.

Så ofte ringer mobiltelefoner “hjem” med oplysninger om sig selv og sin bruger. (Infografik: Statista.com)

En ny analyse viser, at Google er særlig ivrig efter at indsamle oplysninger. Vel ikke overraskende, når man tænker på, at Google har verdens mest brugte søgemaskine. Desuden henter Google både informationer fra Android og iOS telefoner, mens Apple nøjes med at hente dem fra iPhones.

Selv, når Android telefoner står i standby, henter Google data fra dem 40 gange i timen. Hos Apple er det kun fire gange i timen.

Er telefonerne tændte og i brug, stiger antallet af rapporteringer til 90 gange i timen hos Android og til 18 gange på iPhones.

Kigger vi på iPhones, henter Google faktisk oftere informationer, end Apples egne servere gør. Dog kan Google kun få fat i dem, når en iPhone er tændt. Apple har derimod adgang både, når iPhones er i brug, og når de slumrer i standby.

Sådan fungerer Googles system med at indsamle brugerdata og forvandle dem til skræddersyede reklamer.

Google er åbenbart ramt på en ligtorn, for søgegiganten har protesteret mod målingerne. De er foretaget af Douglas C. Schmidt, der er professor i computer videnskab på Vanderbilt University i Nashville, Tennessee. Professorens opdagelser er offentliggjort via den amerikanske branche organisation Digital Content Next.

Google kalder analysens resultater for ”vildt vildledende” og beskylder Douglas C. Schmidt for at være forud-indtaget. Han har nemlig optrådt som vidne i en copyright retssag mellem Google og Oracle.

Måske Schmidts rapport bare kommer meget ubelejligt for Google, der er under voksende kritik for den måde, søgegiganten indsamler data. De er Googles største indtægts-kilde, fordi de bl.a. bruges til at målrette reklamer til hver bruger.

Senest kom Google under beskydning, da nyhedsbureauet Associated Press kunne afsløre for et par uger siden, at Google gemmer den geografiske placering af Android mobiler og iPhones, selvom brugerne har slukket for den funktion på deres telefon….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dell tilbyder træning i at blive en super gamer