Seetroën kurerer køresygen

Alle biler kører på el i 2040

Mens danske politikere ikke kan finde ud af, hvad de vil med elbiler og solceller på folks tage, går andre lande meget mere radikalt til værks. Også de lande, som normalt ikke anses for at være særligt grønne – sammenlignet med det vind-glade Danmark.

Senest har den britiske regering for en stund tænkt på andet end Brexit. Den har nemlig præsenteret en ambitiøs plan om, at alle nybyggede hjem i Storbritannien skal udstyres med en oplader til elektriske biler.

Forslaget er et vigtigt element i en ny britisk klima- og forsynings-plan, der sigter efter, at man ikke kan købe konventionelle biler og varevogne på benzin eller diesel efter 2040.

De engelske politikere kalder deres plan for ”The Road to Zero”. Planen indeholder både strategier og praktiske forslag til, hvordan den grønne forandring af det britiske samfund skal foregå.

De traditionelle britiske taxaer er på vej til at blive udskiftet til elektriske modeller.

Regeringen vil således arbejde tæt sammen med industri, handel, håndværk, forbruger grupper, lokale myndigheder, internationale partnere, miljø organisationer, universiteter og tekniske højskole.

Målet er at skabe en af de bedste infrastrukturer for elektriske køretøjer i verden. Englands veje, gader og motorveje skal nærmest males helt grønne.

Danmark har også haft flere tilløb i stil med briternes. Vores politikere er dog altid gået halvhjertet til sagen, når en grøn trafikal fremtid kostede penge.

Nogle af mine læsere husker måske ”Better Place” projektet, der kørte fra 2008 til 2012 i primært Københavns-området. Her havde energiselskabet DONG investeret 160 mio. kroner i at opbygge en infrastruktur for elbiler sammen med de israelske idemagere.

Ifølge International Energy Agency vil verden nå 130 millioner elbiler i 2030.

Senerehen havde vi en kort periode, hvor elbiler fik fjernet registrerings-afgiften. Det sørgede for, at de dyre Tesla limousiner lige pludseligt var blandt de mest solgte personbiler i Danmark.

Det kostede for mange penge, og afgiften blev igen skruet op. Resultatet er, at danskerne næsten ikke gider at købe elbiler i dag.

Kaster vi et blik op nordpå, viser nordmændene, hvordan det skal gøres. Hver tredje nye bil, der kører på norske veje, er i dag elektrisk….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Seetroën kurerer køresygen