Apples tre nye til september

Vi netter til fodbold

Det er sommer og lig med sol, is, grill, kolde drinks og sportsbegivenheder i lange baner. Alt fra VM i fodbold til Tour de France og Wimbledon tennis fylder små og store skærme hos millioner af danskere.

De mere entusiastiske sportsfans lader sig slet ikke stoppe. De kigger på skærme overalt. Derhjemme, på gaden, på værtshuse med storskærm – og naturligvis også på arbejdspladsen. Også selvom chefen slet ikke gider sport og vil se de ansatte koncentreret om arbejde og kunder.

Det holder dig ikke de rigtige fans fra at kigge med i smug – og slet ikke de mandlige. Hver 10. danske mand har således streamet en sports-begivenhed i smug på sin smartphone, mens han var på jobbet.

Toilettet er et fint sted at sidde og se streamet sport på mobilen – på arbejdspladsen eller til fester.

Ifølge en ny undersøgelse fra smartphone fabrikanten Huawei fortæller 11 pct. af danske hankøns-væsner, at det har kigget sport på deres mobil i arbejdstiden. Som regel i smug – ligegyldigt om det foregår med telefonen diskret under bordet eller toiletbesøg, der varer meget længere end normalt.

Endnu flere kunne sagtens finde på at gøre det – hvis sportskampen bare er vigtig ok. 18 pct. af mændene har nemlig tænkt på at gøre det, viser rundspørgen, som Huawei har ladet analyse specialisterne fra Userneeds foretage.

Antallet af smug-kiggende sportsfans er nok steget markant i de senere måneder. De fleste af de store idræts-begivenheder vises nemlig allerede om eftermiddagen på tv. Så hvis ikke arbejdspladsen har en kultur med tilladelse til at se sport i baggrunden på en skærm – tv, pc-skærm, tablet eller smartphone – vil det blive gjort i smug.

De danske mænds hang til at se sport begrænser sig dog langt fra til arbejdspladsen eller soveværelset i deres hjem.

Sydamerikanerne er de mest vilde med at se fodbold-VM via internet. (Infografik: Global Web Index)

Huaweis nye undersøgelse afslører, at hver 20. mand (fem procent) har kigget sport på sin mobil, mens han var til bryllup. Historien fortæller dog ikke, om det kun var bryllups-gæsterne, der tjekkede fodbold, ishockey, tennis eller cykelsport – eller om brudgommen også gjorde det.

Otte pct. af mændene indrømmer, at de har haft mobiltelefonen med streamet sport fremme under fester eller middage. 11 pct. gør det under familie arrangementer. 2 pct. har sågar prioriteret sport, når de var på date med en kæreste eller en potentiel ny elskerinde.

Huaweis og Userneeds’ analyse bygger på interviews med ca. 1.000 danskere i alderen 18 til 75 år. Undersøgelsen er gennemført mellem den 15. og 20. juni, så tallene er helt dugfriske.

En anden analyse – den er international – kigger på, hvilke internet brugere ser fodbold-VM mest. Det kan jo sagtens være som streaming på en smartphone eller online via en pc-skærm.

I Europa streamer vi sport i 47 minutter om dagen i gennemsnit. (Infografik: Global Web Index)

 

Ikke overraskende er latin-amerikanerne de vildeste fodbold-fans på nettet. 62 pct. af de 18- til 64-årige fra Sydamerika følger deres helte på grønsværen over internet. 63 pct. af fansene er mænd, fortæller analysefirmaet Global Web Index .

Hos europæerne er det ikke engang halvdelen (47 pct), mens interessen er meget højere i Mellemøsten og Afrika (56 pct) og i Asien og Australien (50 pct).

En anden undersøgelse fra Global Web Index afslører, at traditionelt tv fortsat er den kanal, som de fleste ser fodbold VM på. 2/3 sidder foran flimmerkassen, mens 1/3 følger Neymar, Ronaldo og Kasper Schmeichel via internet….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apples tre nye til september