Flot Bugatti Chiron i LEGO

YouTube den mest populære hos teenies

Efter de nylige skandaler omkring Facebook og brugernes personlige data er flere og flere mennesker spekulerer flere og flere mennesker, om sociale medier i deres nuværende skader mere, end de gavner.

Sociale medier er trods alt med til at fremme afhængighed af mobiltelefoner. De kan skabe splittelse mellem folk og gøre os følsomme over for skræddersyet manipulation fra både politiske grupper og virksomheder, der gerne vil sælge ting.

Selv teenagere er tilsyneladende begyndt at tvivle på sociale medier. Selvom netop den aldersgruppe er de mest ivrige brugere af Snapchat, Instagram osv.

Ifølge en ny analyse fra Pew Research synes hver fjerde teenager i dag (24 pct), at sociale medier har en overvejende negativ effekt på sin generation. Kun hver tredje (31 pct) vurderer, at effekten er mestendels positiv.

(Infografik: www.statista.com)

Forklaringerne på den stigende skepticisme hos de 13- til 17-årige er flere. Blandt de mest fremtrædende er udbredelsen af mobning, hævn porno og spredning af falske rygter – viser Pews undersøgelse.

Den er udelukkende foretaget blandt amerikanske teenagere, men resultaterne er formentlig ikke meget forskellige, hvis man stillede de samme spørgsmål til danske unge.

I USA er det i øvrigt – og ikke som i Danmark – Facebook, der er det mest populære sociale medie blandt teenierne. Det er helt klart YouTube, som 82 pct. i aldersgruppen bruger – og 32 pct. hver dag.

Snapchat ligger helt nede på en tredjeplads i udbredelse blandt amerikanske unge. Efter Instagram og før Facebook. Til gengæld bruger teenagere Snapchat mere intenst end andre sociale medier. 35 pct. ”snapper” hver dag….

(Infografik: Pew Research)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Flot Bugatti Chiron i LEGO