Virtual Reality til virkelig pris

Mange kender vores Facebook hemmeligheder

Mens Facebook forsøger at komme ovenpå igen sådant rent image-mæssigt efter skandalen med Cambridge Analytica, kan en ny rapport fra New York Times sikkert løfte øjenbrynene hos en del brugere af verdens største sociale medie.

Den store amerikanske avis har nemlig afsløret, hvilke partnerskaber Facebook har med store it-fabrikanter om at dele (private) informationer om social media brugere.

New York Times hævder således, at Facebook har indgået udvekslings-aftaler med mindst 60 kendte it-virksomheder. Ikke små sidegade-analytikere som dem fra Cambridge, men med store navne med høj anseelse. Blandt Facebook partnerne er Apple, Microsoft, Amazon, HTC og Samsung.

Aftalerne giver Facebook adgang til at integrere nogle af sine features i de pågældende firmaers hardware. Det kan f.eks. være direkte adgang til ”like” knapper, telefonbøger og sms oversigter.

Har Facebook sendt personlige informationer om sine brugere til langt flere, end vi har hørt om før?

Til gengæld har Facebook givet de hardware partnerne lov til at hente personlige informationer om det sociale medies brugere og deres venner. Vel at mærke uden at spørge brugerne først. Men noget for noget.

Artiklen i New York Times forklarer også, at hardware firmaerne kunne få adgang til Facebook brugernes data, selvom de havde blokeret for deling af informationerne.

Avisen mener, at mange af disse aftaler har eksisteret i årevis og stadig er i funktion. På trods af, at Cambridge Analyticas misbrug af personlige data og det efterfølgende politiske stormvejr tvang Facebook – og andre sociale medier – til at stoppe denne praksis.

Facebook har reageret lynhurtigt på artiklen i New York Times med et blog indlæg på sin hjemmeside. Her svarer Facebooks vice president for Produkt Partnerskaber, Ime Archibong, under overskriften ”Why We Disagree with the New York Times.”

Her er nogle af de Facebook features, som blev integreret med mobiler i de første år af smartphones.

Ifølge Archibong blev aftalerne indgået for mange år siden – og af simpel nødvendighed. Dengang i de tidlige smartphone dage var det i alle parters interesse, at brugere på alle platforme skulle have samme Facebook features og oplevelse.

Archibong afviser også, at smartphone fabrikanterne har adgang til alle Facebook brugeres informationer. De kunne kun se brugernes data, fotos og lignende, hvis de pågældende mennesker havde givet lov.

Tilladelsen skulle tilmed ske på præcist den smartphone, brugerne havde af det pågældende mærke. En telefon, der i forvejen opsamlede data på f.eks, hvor ofte brugerne ringede, hvor længe, hvorhen og hvor mange sms.

Tilladelsen er meget anderledes end de offentlige API’er (Application Programming Interfaces), som Cambridge Analytica benyttede sig af.

Archibong har heller ikke kendskab til, at nogen af hardware partnerne skulle have misbrugt de informationer, de modtog fra Facebook….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Virtual Reality til virkelig pris