ZenBook 15 Pro er markedets kraftigste

Den dyre Huawei er den bedst sælgende

Mens signalerne står på gult hos Samsung, lyser de stærkt grøn hos rivalerne fra Huawei. Ifølge analysefirmaet IDC faldt verdensmarkedet for smartphones nemlig med 2,9 pct. i første kvartal af i år – med Samsung som en af taberne.

Huawei derimod gik frem med 13,8 pct. sammenlignet med samme periode i fjor, således at det kinesiske mærke i dag har 11,8 pct. af det globale marked.

Huaweis fremgang er desto mere imponerende, når man husker, at de kinesiske telefoner stort set ikke sælges på det amerikanske marked, der er verdens næststørste. Det gør Apples og Samsungs mobiler til gengæld.

Huawei henter derfor en pæn stor del af sin omsætning i Europa, hvor Danmark hører til de gyldne lande. Herhjemme har Huawei en markedsandel på 15 pct – altså pænt over det globale tal.

Huaweis tre-dobbelte kamera på P20 Pro er blevet kåret til verdens bedste på en mobil af bl.a foto eksperterne fra DxOMark og VCX.

Huaweis position på det danske marked er ikke blevet svagere efter lanceringen af P20 telefonen, hvor Pro modellen er kåret som verdens bedste kamera-mobil af flere internationalt anerkendte foto eksperter.

P20 Pro er den største Huawei succes i Norden nogensinde – og det på trods af, at det er en relativt dyr og avanceret telefon. På de første 30 dage efter modellens fremkomst solgte Huawei over 100.000 eksemplarer af P20 i Norden samt Central- og Østeuropa. Størstedelen af salget kommer fra Danmark, Norge, Sverige, Østrig og Polen.

At interessen for mobiler med kameraer i topklasse er stor, understreges også af, at Huawei på verdensplan solgte for næsten 100 millioner kroner P20 Pro telefoner på de første 10 sekunder, at modellen blev frigivet til salg.

I Danmark var P20 Pro allerede udsolgt første gang to uger uger efter, at teleselskaber og butikker fik den på hylderne. Meget sjovt i den forbindelse er, at danskerne åbenbart har forelsket sig i P20 i farverne Twilight og Midnight Blue. Den normale farvefordeling på smartphones er 60 pct. sort, 20 pct. hvid og 20 pct. i andre kulører. Med P20 Pro er billedet vendt nærmest på hovedet.

Helt atypisk er den mørkeblå udgave af Huawei P20 blevet en af de mest solgte.

Huaweis danske afdeling arbejder på højtryk for at kunne mætte efterspørgslen. Hver uge kommer nye kasser fra Kina fyldt med P20 Pro telefoner, der straks ryger videre til forhandlerne og de kunder, der har bestilt et eksemplar.

Huawei er et klokkerent eksempel på, at de kinesiske fabrikanter er vokset op i markedet. Hvor de tidligere primært var kendt for mellemklasse telefoner og billige mobiler, der gav meget for pengene – leverer de i dag den ene topklasse model efter den anden. Også prismæssigt kan Huaweis topmodeller nu følge med deres koreanske, japanske og amerikanske rivaler.

I high.end markedet – telefoner over 600 USD – er Huaweis globale andel steget fra 3,4 pct. i 2016 til 8,4 pct. ved udgangen af sidste år.  I Danmark er Huaweis markedsandel på bare tre år vokset med raketfart fra 3,1 pct. til i dag 15 pct.

I 2017 solgte Huawei 153 millioner smartphones på verdensbasis, hvilket var en fremgang på 31,9 pct. sammenlignet med året før. Hele Huawei koncernen omsatte for 92,5 milliarder USD sidste år og leverede et overskud på 7,3 mia. USD….

Kameraet i Huawei P20 Pro gør det bl.a. muligt at tage flotte billeder under vanskelige lysforhold.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ZenBook 15 Pro er markedets kraftigste