Verdens dyreste grammofon er græsk

Hvem betaler bedst for musikken?

Lige siden Apple vendte op og ned på musikbranchen, da man for 17 år siden lancerede iTunes og kort efter også iPod afspilleren, har diskussionen raset om, hvorvidt de digitale online tjenester snød pladeselskaber og kunstnere for penge.

Faktum er i hvert fald, at der i dag streames meget mere musik, end der downloades eller købes op fysiske medier som dvd eller vinylplade.

Med Spotifys børsnotering for nogle dage siden fik diskussion om betaling af musikselskaber, forlag og musikere igen ny næring.

Denne nye infografik fra Statista afslører, hvor meget – eller nok snarere lidt – Spotify, Apple Music, YouTube, Tidal osv betaler pr. enkelt streamet melodi.

Spotify, der kendt for at være svær at få til at betale ordentligt, afleverer f.eks. kun 0,00397 USD dollar pr. sang. Det svarer til ca. 0,0185 kroner eller knap 2 øre.

Man kan godt forstå, at kunstnere skal op på hundrede-tusinder eller snarere millioner af streams, før der kommer penge i kassen til dem. Undervejs skal pladeselskaber, forlag, tekstforfattere og komponister også have penge, medmindre kunstnerne har skrevet deres hit selv.

Spotify konkurrenter som Apple Music og Tidal betaler betydeligt mere – omregnet 5 og 8 øre pr. streamet melodi. Flest penge pr. sang lægger dem, der lytter til musik via Microsofts Xbox spillekonsol – nemlig 17 øre.

Man kan godt forstå, at nye popsange nogle gange lyder som kattejammer!

Til sidst vil jeg lige vise en infografik, der afslører, at musik streaming endnu ikke er blevet en god forretning for Spotify. Den svenske gigant er verdens største, men taber fortsat penge år for år. I 2017 var det 378 mio. euro eller over 2,8 milliarder kroner.

Ikke desto mindre må investorer tro, at den udvikling må vende. I hvert fald købte de aktier i den forløbne uge, som satte Spotify til en værdi af 177 mia. kroner.

Måske de satser på, at Spotify vil følge i Apples fodspor og begynde at sælge hardware som f.eks. stemmestyrede højttalere, bilstereo, musik afspillere osv.

Netop Apples strategi om at levere næsten hele fødekæden – computere, mobiltelefoner, tablets, afspillere, CarPlay og musik platformen – har gjort først iTunes og nu Apple Music til en lukrativ affære….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens dyreste grammofon er græsk