Edge fås nu til iPad og Android

Back to Basics hos Facebook

Mens skandalen omkring Cambridge Analytica ruller videre, og Mark Zuckerberg har travlt med at undskylde på tv i og møder med politikere, forsøger selve Facebook organisationen at holde ”business as usual”.

Det betyder bl.a, at nye features og funktioner præsenteres, medmindre de har direkte indflydelse på opsamling af Facebook brugernes personlige informationer.

Et vigtigt element i den forbindelse er at gøre ”nyheds-strømmen” mere interessant for Facebook brugerne. Det skal gøres ved at trække lokale nyheder og indlæg fra brugere stærkere frem, der bor i nærheden rent geografisk. De er vigtigere for de fleste brugere end internationale historier og reklamer – mener Facebook.

Facebook indledte sit ”lokale” initiativ i januar, hvor den nye prioritering af nyheder blev introduceret i USA og Canada.

Her er Facebook som digital lokalavis blevet en så gedigen succes, at ændringen nu rulles ud globalt. Det vil også sige i Danmark, hvor alle FB brugere i de kommende uger vil få præsenteret mange flere historier om, hvad der sker i deres egen by, end om nationale eller internationale begivenheder.

Hvordan Facebook vil gennemføre det i praksis, er ikke offentliggjort i praksis. Men Facebook har i hvert fald i udlandet indgået samarbejder med avis-udgivere og tv-stationer, der afleverer nogle af deres nyheder til distribution via nyhedsstrømmen til lokale FB brugere.

Man kan selvfølgelig sige, at det også vil involvere, at Facebook tjekker, hvor brugerne bor. Men det er for intet at regne sammenlignet med det antal informationer, som apps fra Cambridge Analytica og mange andre softwarehuse – især i spilsektoren – har kunnet hente.

Flere lokale nyheder og stærkere fokus på, hvad der foregår tæt på hver bruger, skal give Facebook ny energi.

De lokale nyheder var planlagt, længe inden skandalen begyndte at rulle. Facebook har med panderynken måttet konstatere, at den gennemsnitlige bruger ikke er så aktiv som tidligere – og at især de yngre årgange flytter til f.eks. Instagram eller Snapchat.

Facebooks nye initiativ skal ses som et forsøg på at gå ”back to basics”. At fokusere på, hvad folk interesserer sig for – og ikke presse igennem, hvad de skal have interesse for.

Facebook vil gerne hjælpe folk til at få mere meningsfyldte sociale kontakter. I praksis at de bruger det sociale medie til mere end kigge på, hvad andre gør og siger. Ligesom i gamle dage skal den gennemsnitlige Facebook bruger lokkes til at skrive egne indlæg, kommentere andres og aflevere flere likes og andre reaktioner.

Facebooks strateger mener, at “nærhed” er et nøgleord i den sammenhæng. Brugerne er mere interesseret i, hvad der sker lokalt end i det vestlige USA. Ting er mere vedkommende, når de foregår tæt på, og de har en større direkte indvirkning på folks dagligdag.

Desuden håber Facebook formentlig, at lokale indlæg – måtte det være fra professionelle nyhedsmedier eller privatfolk og foreninger – vil være mindre polariserende og politiserende end landsdækkende stof.

Facebook og Twitter har dårlige erfaringer med politisk og racemæssig forfølgelse via de sociale medier – og ikke mindst bevidst placerede falske nyheder. I sidste ende var det fake news og politisk propaganda i forbindelse med præsident Trumps valgkampagne for nogle år siden, der førte til den aktuelle Cambridge Analytica skandale.

Facebooks nye ”lokale algoritme” er næppe komplet og perfekt. Dertil er de enkelte lande og markeder nok for forskellige i kultur og traditioner for nyhedsformidling. Meget vil også afhænge af, hvilke Pages hver enkelt bruger følger – og graden af, hvor meget man selv og vennerne deler de historier.

Men selve ønsket om at træde et skridt tilbage til den oprindelige tanke med Facebook, er nu slet ikke tosset….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Edge fås nu til iPad og Android