Putin forever?

Når øl bliver til kunst

Regelmæssige gæster på gode cafeer vil for længst vide, at ”latte art” kulturen for har spredt sig til danske kaffebarer.

”Latte art” er kunsten at dekorere toppen af ens kaffe med et pænt mønster, cafeens logo eller, når det skal være avanceret – et foto af kaffedrikkeren. Effekten fungerer bedst på kaffe-serveringer med skum i toppen. Typisk latte eller cappuchinos.

I Japan har fænomenet udviklet sig til en anerkendt kunstart, som der holdes mesterskaber i. De dygtigste latte-artister kan male vellignende portrætter på kaffeskum. Ret imponerende at se på, og man nænner nærmest ikke at drikke kaffen med skilderiet på. Den er i øvrigt også nok blevet koldt, mens maleriet blev lavet.

Kølige temperaturer er til gengæld meget velkomne på øllernes svar på ”latte art”. Lidt mindre snobbet lyder det med betegnelsen ”Beer Ripples”, men resultatet er det samme. Flotte motiver anbragt på skummet i toppen. Bedst i pints glas eller glas til halve fadøl.

Beer Ripples er også navnet på den maskine, som kan udføre kunstværkerne. Den sælges i stadig større antal i USA – både til ølbarer og private – så mon ikke den også snart bliver populær hos danske ølentusiaster?

Beer Ripples bruger en naturmaling lavet af malt ekstrakt til at sprøjte motiverne i ølskummet. Betjeningen foregår via et touch display, og man kan vælge mellem snesevis af motiver eller importere et billede via Bluetooth direkte fra kundens smartphone.

Fadøllen skal naturligvis laves på sædvanlig vis først, og bartenderen skal sørge for at lægge et ordentligt lag skum i toppen. Så er effekten flottest. Derefter flyttes det fyldte ølglas hen i Beer Ripple, der i design minder om en kaffemaskine. Og malerkunsten kan begynde.

Da Beer Ripple maskinen er ret dyr, spreder den sig mest på værtshuse og seriøse ølsteder. De kan sætte deres eget logo i toppen, reklamere for en bestemt ølsort eller for den sags skyld skrive personlige hilsner i skummet. Lad det være en dating invitation fra en anden bargæst, et tilbud på bestemte drinks eller et til lykke med fødselsdagen til den, der skal drikke fadøllen.

Mulighederne er uendelige, og fra USA hører man også, at Beer Ripple barer skriver i toppen af øllen, at ”nu er din regning oppe på xxx kroner”. Ret smart – og så må han håbe, at gæsten kan sluge den pris.

Beer Ripples fungerer med alle typer øl med skum på. Selve male-arbejdet tager under 10 sekunder, så det vil ikke forsinke udskænkningen af fadøl voldsomt, hvis man vil gøre sit værtshus, firmaets kantine eller sin egen hjemmebar berømt i hele byen.

Øl-kunst-maskinen kommer præ-installeret med hundreder af motiver, tegninger og tekst linier. Desuden kan man selvfølgelig lægge sine egne logoer og budskaber ind, ligesom man kan give gæsterne mulighed for at få deres egne selfies på øllen foran dem.

Som nævnt betjenes Beer Ripples enten fra en touch skærm på maskinen – eller man kan bruge en medfølgende app til iPhone og Android.

I USA koster Beer Ripples 3.000 USD – ca. 18.500 kroner. Dertil kommer et abonnement på patroner med øl-maling, der samtidig giver online adgang til en database med endnu flere motiver og tegninger.

Abonnementet er heller ikke billigt. 1.500 USD eller ca. 9.300 kroner tager Beer Ripples for patroner til ca. 6.000 fadøl. Det må kunne gøres billigere. Med i prisen er heldigvis service og support.

Og husk: I dag er det Irlands nationaldag – Saint Patricks Day – hvor der bliver festet og drukket igennem med Guinness på alle irske pubber verden.  Schhkåll eller slainte, som det hedder på irsk og gælisk….

http://%20https://www.youtube.com/watch?v=-dobEelfwdA

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Putin forever?