Eclipse Wood koster en formue

Traditioner holdes i hævd, når vi taler penge

Selvom vi for længst har fået ligeberettigelse – og godt for det – holder kønnene fortsat ved de gamle opdelinger om, hvem der gør hvad i et forhold.

En ny global analyse fra Statista afslører således, at det typisk er mændene, der tager købsbeslutninger ved biler, tv, ejendomme, telefoner og valg af elselskab.

Kvinderne sidder til gengæld på pengepungen, når der skal købes ind af dagligvarer, tøj, møbler og legetøj til børnene.

Nogenlunde ligeberettigelse er der kun ved beslutninger om køb af tv-pakker, hårde hvidevarer og musik.

Det største gab mellem kønnene befinder sig i kategorien dagligvarer med mad og drikkelse. 81 pct. af kvinderne svarer, at her tager de beslutningerne – kun 65 pct. af mændene. Det er en forskel på 16 pct.

Mændenes stærkeste domæne er indkøb af biler. Her påstår 64 pct. af hannerne, at de sidder i førersædet mod 50 pct. af hunnerne.

Den nye infografik bygger på tal fra Statistas Global Consumer Survey 2018, men desværre kun fra den del af analysen som dækker USA. Her har over 10.000 amerikanere svaret på spørgsmålene.

Statista gør i øvrigt opmærksom på, at 30 pct. af respondenterne var enten single og ugifte eller skilt på tidspunktet for rundspørgen.

Så måske er forskellene slet ikke så markante, når det kommer til stykket – og slet ikke i Danmark. Eller er de – hvad med hjemme hos jer, kære læsere….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Eclipse Wood koster en formue