Her kan små fingre ikke gøre skade

Google spærrer reklamer i Chrome

Det kan lyde som en selv-modsigelse, når Google fra i dag udstyrer sin populære Chrome browser med en ”ad blocker”. For, hvis der er noget, som Google lever af, er det netop online reklamer – og dem vil man nu spærre i sin egen browser?

Nuvel – Google blokerer ikke alle reklamer, som dukker op, når man surfer på nettet med Chrome på sin pc, tablet, laptop eller smartphone. Kun de annoncer, der er specielt irriterende.

Den nye Chrome version følger de regler, der listes i den såkaldte Better Ads Standard. Det vil f.eks. sige generende pop-up reklamer eller de såkaldte ”prestitial ads”.

Det vil især være brugere af Chrome browseren på smartphones, der vil mærke forskel.

 

”Prestitials” er annoncer, der dukker op på mobilen, før det indhold vises, som man egentlig havde søgt efter. Disse reklamer kan variere i størrelse fra en lille boks, der opfordrer til lige at købe en ting, inden man gør videre – til at fylde hele skærmen.

Andre reklametyper, der vil blive blokeret i Chrome browseren er annoncer med automatisk video og større ”sticky adverts”. Sidstnævnte er online reklamer, der egentlig ikke fortæller om annoncens egentlige, måske kedelige indhold, men forsøger at fastholde den besøgende med enkle, ofte lidt vildledende budskaber.

Chrome vil fra i dag automatisk blokere reklamer på sider, der ikke lever op til Better Ads Standarden. Den er indført af Coalition for Better Ads – en non-profit industri organisation, der vil rydde op i junglen af mere eller mindre lovlige reklamer på internet.

Her er de 12 eksempler på online reklamer, som Coalition for Better Ads forsøger at bekæmpe lige nu.

Hvis mindst én annonce er spærret, vil Chrome vise en advarsel på brugerens skærm. Her kan brugeren så vælge, om han eller hun vil se reklamen og afvise blokaden.

Bruger man i forvejen Chrome på sin desktop pc, vil notifikationen se ud præcist som den, man måske kender fra browserens nuværende pop-up spærrer. Den største forskel til tidligere vil folk mærke, der anvender Chrome som browser på deres smartphone eller tablet.

Chrome vil samtidig opliste websider efter, hvilke typer reklamer de viser. Denne liste vil senere blive udvidet, så den også afslører, hvilke websider der ikke er sikre. Det vil i praksis sige sider, der stadig bruger http standarden og ikke den nyere https.

I det seneste års tid er reklame-spærrere (ad blockers) blevet et udbredt fænomen over det meste af verden – og måske især på smartphones, hvor pop-up annoncer på skærmen kan virke endnu mere irriterende end på f.eks. en laptop.

Der er nogen uenighed blandt analytikerne om, hvor populært ad blocking er blevet. Alle er dog enige om, at den er på fremmarch, hvilket Googles Chrome initiativ er en tydelig indikation af.

Ifølge det internationale research firma Global Web Index er ad blockere klart mest anvendt i de asiatiske lande. Her er spærrerne faktisk dobbelt så udbredte som i Vesteuropa. 40 pct. af mobiltelefon brugerne har dem mod 21 pct. i Europa.

En lignende undersøgelse fra Analyse Danmark fortæller, at 35 pct. af danskerne blokerer for reklamer på internet. De mest ivrige “blokadefolk” er de 18- til 29-årige danskere, hvor 55 pct. skal have en reklame-spærrer installeret….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her kan små fingre ikke gøre skade