Trafiksikker rygsæk til cyklister

VW tænker videre end kun i elbiler

Alle bilfabrikanter – ja selv Ferrari – taler om eldrevne køretøjer i dag. Men kun få tænker videre end til at sætte batterier og en eller flere elmotorer i deres modeller. Både personbiler, varevogne, lastbiler og busser.

Elbil fabrikanten par excellence – Tesla – har for længst vist, at personbilen er blot ét element i fremtidens eldrevne samfund. Tesla sælger derfor store batteri-enheder, der kan give strøm til en hel villa – hentet fra bl.a. solenergi og vindmøller på husets tag. Tesla har sågar præsenteret en kæmpe-mæssig soldrevet batteri-farm, der giver energi til en hel (lille) by i Australien.

Mercedes har vist lignende batterier, som holder et hus kørende på strøm – og konkurrenterne BMW har også meldt deres ankomst. I elbiler er BMW allerede førende i Tyskland. Fremover skal det også være hele kundens husholdning.

I efteråret viste Audi sit bud på en elektrisk drevet SUV. Audi Elaine indeholder kunstig intelligens, så den både kan køre autonomt – altså uden fører – og selv finde sin parkeringsplads. Fremtids drømme ja, men drømme der kan blive til virkelighed om få år.

Senest ankommet er den tredje store producent af luksusbiler i Tyskland – Audi – og det kan have stor betydning for markedet som helhed. Audi er nemlig en del af VW koncernen, der er verdens største bilfabrikant – og som imagemæssigt har brug for noget godt og grønt for at få folk til at glemme diesel-gate skandalen.

Audi eksperimenterer med et såkaldt ”Smart Energy Network”, der kan give strøm både til hjemmet og den eller de Audi biler, der står i garagen.

Som sine konkurrenter satser Audi på solceller til at levere ”mad” til batterierne. Det gør systemet ret irrelevant i Danmark, hvor vi ikke så meget til solens stråler sidste år. Hvis Audi derimod viser en variant, der bruger vindmøller eller vind-turbiner, er det en helt anden sag. Det blæser jo altid i vores lille flade land.

Audi fordeler batterierne rundt om i huset i stedet for at samle dem i ét stort ”garderobe skab”. Batterierne sidder i et intelligent netværk, hvor de ”snakker” med hinanden og fordeler strømmen, hvor der er mest brug for den.

For at promovere sine miljørigtige planer deltager Audi i den elektriske pendant til Formel 1. Audi e-tron FE04 kører stærkt i Formel E.

Netværket vil også kunne udvides til f.eks. en hel villavej eller et helt boligkvarter, der således skaber et slags virtuelt kraftværk. Naboer og genboer hjælper hinanden med strøm – eller retterede Audi netværkets kunstigt intelligente computer fordeler den elektriske ”saft”.

I første omgang prøvekører Audi sit ”Smart Energy Network” i sin hjemby Ingolstadt i Sydtyskland og i en bydel i schweiziske Zürich. Hvor længe pilotprojekterne skal køre, oplyser Audi ikke noget om.

Lykkes det at skabe sådan et virtuelt elkraftværk vil Audi uden tvivl få nemmere ved at fremtidige elbiler, som er på vej. I princippet gælder det hele VW-koncernen, der bl.a. bygger sin succes på at bruge fælles grund-platforme på tværs af sine mange bilmærker.

På sigt kan bilfabrikanterne så ikke kun bygge mere miljørigtige og mindre forurenende køretøjer. De kan også være med til at gøre strømmen billigere for kunderne sådan mere generelt. Og det er vel slet ikke så tosset endda….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Trafiksikker rygsæk til cyklister