Snapdragons erobrer pc’erne

Smartphone brugere ændrer adfærd

Mange har en smartphone, der er to-tre år gammel, og står nu med valget, om de skal købe en ny – det ser mobilbranchen helst – eller de skal nøjes med at opgradere deres nuværende med software – det sker mobilbranchen ikke så gerne.

Uanset hvad telefon-producenter og forhandlere måtte mene, hælder en voksende del af befolkningen til løsning nummer to – nemlig at lade den dyrt indkøbte mobil leve et par år længere på et boost i styresystem og de nyeste versioner af populære apps.

Ifølge den amerikanske avis New York  Post er der i dag faktisk flere mennesker, som vil klare sig med en opgradering end købe nyt. Hvis det er korrekt, må det give anledning til blinkende gule lamper hos Apple, Samsung, Huawei og co. Alt andet lige sender fabrikanterne hvert år nye modeller ud i det håb, at forbrugerne køber nyt hver gang.

Jackdaw Research, der forsker i forbruger trends, vurderer, at mange flere mobilbrugere end før vil ændre deres vaner. De gider ikke købe ny smartphone hele tiden, men vil lade deres nuværende køre længere.

I dag kan folk enten betale deres telefon kontant, købe den på afbetaling eller lade den indgå i en abonnents-ordning. I alle tre tilfælde er prisen blevet dyrere, når man kigger efter på bundlinien.

 

Derfor går trenden i øjeblikket efter, at forbrugere behandler deres smartphone, som var det en computer. De bliver ikke udskiftet før efter tre-fire år, skønner det amerikanske analyse firma.

Der er dog undtagelser: Nemlig når en fabrikant lancerer en virkelig banebrydende ny telefon model. Sidst demonstreret med Apples iPhone X. Så glemmer forbrugerne alt om gode intentioner og en strategi om, at deres mobil skal holde i måske tre-fire år. De køber nyt her og nu.

Telefon-branchen kan ikke opfinde stort nyt hver gang – selvom reklamerne fortæller det. Derfor begynder nye programmer op, som skal få forbrugerne til at købe nyt lidt oftere. I hvert fald én gang om året.

I USA ser man således flere og flere kampagner for, at folk skal købe nye mobiler, mod at de giver deres gamle i bytte og får en god pris for den. Samme princip, som man kender fra bilbranchen.

Disse såkaldte ”trade-in” kampagner har bl.a. været praktiseret af Apple på det danske marked. De har den fordel for fabrikanterne, at folk køber nyt hurtigere, mens forbrugerne slipper for den ofte besværlige opgradering af deres telefoner….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snapdragons erobrer pc’erne