Ny Nespresso til cappuchino og co.

Er herrecykler for farlige?

Mænd og drenge kører på cyklen med høj tværstang, mens kvinderne foretrækker ”jernhesten” med lav tværstang, fordi den er lettere at stige af og på.

Sådan har traditionen været i mange årtier, og den holder de fleste danskere sig nok også til. OK, man ser en sjælden gang en herre på en damecykel, men meget oftere unge kvinder på en racercykel i herresnit med den høje tværstang.

Hvis det står til Europas andet store cykelfolk – hollænderne – kan det meget snart ændre sig. Ikke fordi der skal skabes en unisex løsning og dermed ligeberettigelse mellem kønnene. Men fordi herrecykler skal være farligere at køre på.

Kampagnen mod herrecyklerne føres af den hollandske VVN forening til fremme af færdselssikkerhed og ungdoms-organisationen Team Alert.

Begge bygger deres kampagner på tal fra Sverige, hvor trafiksikkerheds forskere hævder, at risikoen for alvorlige hovedskader er større ved styrt med herre- end med damecykler.

Det skal især gælde for ældre mandlige cyklister og yngre fædre, der har deres barn siddende bagpå cyklen. Sidstnævnte har oveni svært ved at svinge benet over tværstangen uden at ramme ungen på bagsædet.

Mormor cyklen er ved at blive trendy i Holland. Den kan ikke køre så stærkt, men er mindre farlig i trafikken og meget nemmere at stige på og af.

Ifølge hollænderne sker der det ikke nær så mange kvæstelser af hovedet, når man bevæger sig på en damecykel – forudsat naturligvis at man har cykelhjelm på. Her sker de fleste kvæstelser på skuldre og på hofter og bækken.

Holland er slet ikke ved at forbyde herrecyklen, men de to organisationers kampagner har sørget for en heftig debat i dagblade og tv – og de sociale medier gløder af diskussioner for og imod.

Modstanderne hævder – ganske rigtigt – at man ikke kan køre lige så stærkt på klassiske damecykler som på herrecykler. Af samme grund har alle racercykler og mountain bikes et design, der ligger meget tættere på herrernes end på damernes to-hjulere.

Foto fra den hollandske kampagne, der skal få unge til at skifte fra herre- til damecykler.

Tilhængerne argumenterer – sikkert lige så korrekt – at netop den højere hastighed er med til at skabe flere ulykker og hårdere kvæsterne, end hvis de samme mænd havde taget en damecykel i stedet.

Diskussionen er i mellemtiden smittet over til Belgien, der jo også hører til de store lande for klassiske cykelløb. I Belgien kan man også se, at mænd figurerer uforholdsmæssigt ofte i statistikker for cykel-uheld.

Om kampagnerne mod herrecykler virker?  De to hollandske organisationer siger selvfølgelig ja.

De fortæller, at man allerede kan se i gader og på veje, at mange flere herrer er steget over på damecykler – og hos de unge teenagere er det ligefrem blevet trendy at skifte over til en ”mormor cykel”….

De fleste racercykler er i herre design, fordi den høje tværstang er med til at gøre cykle, stabil og let på samme tid.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny Nespresso til cappuchino og co.