Ny idé til det mobile køkken

Vi elsker igen kino

Der var engang for ikke længe siden, at biograferne blev dømt helt ude:

Folk gad ikke bevæge sig ud af stuens hyggelige varme og ville hellere se de nye film hjemme på sofaen og på det nyindkøbte fladskærms tv. Popcorn kunne hentes i mikrobølge ovnen og colaen i køkkenets køleskab.

Næsten samme prognose blev gentaget, da streaming blev populært for et par år siden. Folk kunne se Netflix, når de havde lyst – og skærme på smartphones var efterhånden så store, at de kunne bruges til at se film på.

Mange flere danskere vil gå i biografen i de kommende år, spår PwC.

Spådommene ser dog ud til at have ramt helt fejl, viser en ny analyse fra det store revisor- og konsulent-firma PwC: Danskerne vil valfarte til biograferne som aldrig før og fortsætte med at gå oftere og oftere i kino i hvert fald fire år mere.

Så langt kigger PwC´s årlige rapport ”Global Entertainment and Media Outlook 2017-2021” nemlig frem i tiden. Og intet synes i vejen for, at biografernes kronede dage ikke kunne fortsætte endnu længere.

Ifølge PwC¨s beregninger omsatte den danske biograf branche for 1,3 milliarder kroner i 2016. Omsætningen vil være 1,5 mia. i 2021, hvilket svarer til en årlig vækst på 3,2 pct. Tallene omfatter billetsalg og reklamer i biograferne.

Den nye analyse afslører også, at danskerne elsker biografen meget mere end vores svenske og norske naboer. Her vil fremgangen kun være henholdsvis 1,7 og 2,0 pct. i de kommende år.

Leif Ulbæk Jensen, der er partner og medie ekspert hos PwC vurderer, at danskerne er meget tro mod biografen, selvom de har mange andre muligheder for at se nye film – f.eks. via streaming:

”Vi har en branche med et kræsent publikum, som hele tiden vil se fornyelser, interessante nye film med bred publikums appel og ”live” oplevelser af høj teknisk kvalitet, som man kun kan opleve i biografen. Alle tre ting skal være der, før fremgangen kan fortsætte,” siger Leif Ulbæk Jensen.

Han forklarer, at der altid vil være en gruppe entusiaster, som bare skal se de nye film i biografen. Det eneste, der kan afskrække dem, er de høje billetpriser. Derfor er det hamrende vigtigt, at biograferne fortsat kan forny sig med spændende tilbud, endnu bedre lyd- og billedkvalitet osv.

”Danske biografer kan lade sig inspirere af England, hvor nye trends med måneds-abonnementer vinder frem. Man kan også godt forestille sig varierende billetpriser, der følger filmens produktionspris. En amerikansk Oscar belønnet film med masser af stjerner i vil være dyrere at se end en dansk lav-budget film med en debutterende instruktør,” mener PwC’s medie ekspert.

Den seneste helt store publikums magnet var James Bond filmen “Spectre” fra 2015, der lokkede 900.000 mennesker ind i de danske biografer,

Den nye analyse fra PwC viser, at de danske biografer vil mærke et lille bump – en tilbagegang på 0.7 pct – her i 2017. Billetsalget falder for en kort periode for igen at stige kraftigt næste år. Den øgede indtjening kommer dog primært fra reklamerne, som i dag udgør mellem syv og otte procent af biografernes omsætning:

”Branchen er meget afhængig af de råvarer, den kan levere. Er der ikke film, som appellerer til et stort og bredt publikum, falder omsætningen med det samme,” advarer Leif Ulbæk Jensen.

Han henviser til, at det samlede billetsalg i de danske biografer er gået tilbage fra ca. 14 millioner i 2015 til ca. 13 mio. sidste år. 2015 var bl.a. positivt påvirket af den seneste 007-film ”Spectre”, der alene solgte 900.000 billetter i Danmark.

Målt på billetsalg var de store succes’er i 2016 de danske film ”Flaskepost fra P” og ”Klassefesten 3” med et samlet billetsalg på ca. 1,2 millioner billetter. Hos de udenlandske film hittede ”The Revenant”, ”Zootropolis” og ”Star Wars Rogue One” med et samlet billetsalg på omtrent en million billetter….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny idé til det mobile køkken