Kaffemaskinen er i beton

Facebook vil forhindre pirateri

Copyrights og beskyttelse af dem er et af internets helt store udfordringer, og problemet eksisterer skal også i bedste velgående i de sociale medier.

Hvor mange af os har ikke oplevet , at gode billeder og videoer er blevet kopiere fra ens Facebook profil. Ikke kun delt, for det er jo meningen med Facebook, men direkte stjålet og udgivet af andre brugere, som om det var deres.

Efter opkøbet af det lille innovative softwarehus Source3 i New York kommer Facebook nu i besiddelse af teknologi, der kan ”mærke” alt indhold med f.eks. ejerens navn.

Teknologien kaldes ”object recognition”, og den kan bruges til en masse praktiske ting. F.eks. til at organisere foto-albums på internet eller bestemme indholdet af en spændende opskrift ud fra et billede af den færdige ret, som man finder på internet.

Facebook vil gerne beskytte sine brugeres billeder og videoer mod at blive piratkopieret.

Source3 arbejder med en reference database i skyen, hvor alle mærkede objekter bliver samlet. Billeder, videoer og for den sags skyld også motivet på billedet. Det kan f.eks. være en fotomodel eller et produkt med varemærke beskyttelse.

Når Source3’s software bliver integreret med Facebooks, vil det sociale medie i princippet kunne genkende, hver gang nogen prøver at kopiere og/eller offentliggøre et mærket materiale.

Om Facebook så vil indføre knapper, man kan beskytte sine motiver med – eller om Facebook vil tage ekstra penge for at tilbyde en automatisk Source3 service, er ikke offentliggjort endnu.

Helt sikkert vil Facebook markedsføre Source3 som en ny service, der kan beskytte sine brugere og forhindre pirat-kopiering.

Men teoretisk kunne Source3 sagtens være en ny indtægtskilde for Facebook – og for dem, der ejer copyright’et til det populære billede.

Facebook kunne tage ”beskyttelses-penge” eller linke objekt-genkendelsen til sit reklame-system, så produkter vist i en video, som brugeren har kigget på, automatisk vil blive tilbudt i annoncer på brugerens skærm.

Indholds-skabere som f.eks. reklamebureauer, pladeselskaber eller virksomheder med eftertragtede produkter vil tilsvarende kunne tjene på hvert klik eller gennem smart produkt-placement i en tv-udsendelse eller en popsangers videoklip.

Source3 kan meget vel blive et vigtigt produkt i Facebooks satsning på at blive en tv-platform i konkurrence med først og fremmest YouTube og Netflix.

Facebook TV ventes at få sin officielle premiere i USA om to uger. Da vil de første korte udsendelser og shows på hver 10 minutter dukke op i en helt ny video sektion af Facebook app’en.

Tidligere på året har Facebook også meddelt, at man udvikler en app specielt for folk, der laver video og vil udsende kreationerne via Facebook. Den nye app skal bl.a. indeholde praktiske redigerings-værktøjer og en timer til at bestemme, hvornår videoerne skal distribueres via det sociale medie….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kaffemaskinen er i beton