Er det slut med luksus mobiler?

Disney og Lenovo laver Star Wars spil i AR

Lenovo – det er da dem med pc’er og servere på de fleste kontorer. Dem, der købte IBM’s pc-produktion og laver tablets med Yoga navne. Og dem, der bygger verdens måske mest kendte laptop Thinkpad – undskyld Apple og Macbook.

Men Lenovo og legesyg? Det tænker man normalt ikke på i Danmark, hvor Lenovo slås med HP om at være den største pc-leverandør til erhvervslivet.

Måske man skulle tænke om. For Lenovo har netop i samarbejde med Lucasfilm og Disney koncernen præsenteret de første ”augmented reality” briller til Star Wars universet. Sammen med et forrygende spil ved navn ”Jedi Challenges”.

Ideen er at give Star Wars fans en mulighed for at genopleve deres favorit scener fra Star Wars filmene på en nærmest super-realistisk måde, som ingen har set mage til før. Se video.

I Augmented Reality (AR) flyttes man ikke over i en kunstig verden som i Virtual Reality (VR), men kombinerer snarere elementer fra den fysiske og ægte verden med virtuelle data. Derfor kaldes AR også ofte for ”udvidet virkelighed”. Med andre ord får man et ekstra lag med information – typisk via specielle briller.

Netop brillerne – eller headset – er det centrale element i Lenovos og Disneys nye Star Wars spil. Sammen med et lys-sværd at forsvare sig med. Vi er jo trods alt midt i Stjernekrigen med Jedis, R2D2, Darth Vader og Luke Skywalker.

Det utraditionelle samarbejde mellem Lenovo, Disney og Lucasfilm, der i dag er en del af Disney koncernen, blev præsenteret i går i forbindelse med D23 Expo i Californien. Den holdes hvert andet år og samler både mange tusinde Disney fans og professionelle i Disneys enorme imperium.

Ud over brillen og det trådløse lys-sværd demonstrerer man også det første konkrete AR spil til stjernekrigen i messehallerne i Anaheim ved Los Angeles. Spillet hedder ”Holochess” og genskaber en berømt kamp mellem E2D2 og Chewbacca i den fjerde Star Wars film ”A New Hope” fra 1977.

Det kunne se ud, som om Disney vil skabe et komplet stjernekrigs-univers i Augmented Reality, og kinesiske Lenovo er en taknemmelig partner til at udvikle den nødvendige hardware og software til at realisere drømmen.

Ideen er selvfølgelig oplagt: Disney får holdt Star Wars interessen varm selv i perioder mellem hver film. Koncernen vil ikke opleve de traditionelle bølgedale og -toppe, men kan hele tiden lave omsætning på stjernekrigs-universet.

Den næste Star Wars film – ”The Last Jedi” – har i øvrigt dansk premiere den 14. december….

https://www.youtube.com/watch?v=KDC7uAkWv_M

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er det slut med luksus mobiler?