MirroCool er spejl og alarm

Facebook vil “censurere” indlæg

Efter utallige opfordringer vil Facebook nu tage et ekstra skridt for at bekæmpe ”fake news” og kroniske spammere, der fylder vores indbokse med ligegyldige meddelelser – ”clickbait” som den slags også kaldes.

Ifølge Facebook vil man især gå efter fakta-manglede sensations nyheder, som blev berømte og berygtede i forbindelse med USA’s præsidentvalg sidste år.

Facebook har således udviklet nye filtre, der skal kunne kunne reducere antallet af intetsigende og links af dårlig kvalitet, som Mark Zuckerberg og co. udtrykker det.

Alle Facebook brugere har sandsynligvis mindst én blandt sine ”venner”, der udsender snesevis af links hver dag – mange af dem til websider, hvor modtageren slet ikke ønsker at være.

Disse tvivlsomme links er ikke kun med til at sprede mis-information. De saver også på Facebooks troværdighed og anvendelighed.

I værste fald melder brugerne sig ud af Facebook, selvom det sociale medie principielt er uskyldig i de irriterende links og meddelelser. Facebooks oprindelige idé er jo at give ordet frit til så mange mennesker som muligt.

Omvendt er Facebook ikke interesseret i at have utilfredse brugere, der kigger forbi sjældnere end før – eller bliver helt væk. Det går jo ud over Facebooks vigtigste indtægtskilde – reklamerne.

Facebook hævder nu, at det har identificeret mange af disse ”rygte spredere” og professionelle kreatører af falske nyheder:

”Vores research viser, at en lille gruppe af Facebook brugere spreder enorme mængder af offentlige poster hver eneste dag,” forklarer Adam Mosseri. Han er ansvarlig for Facebooks News Feed.

”Disse relativt få mennesker bombarderer andre brugeres nyhedsstrøm. Når man tjekker de fremsendte links, vil de typisk være af dårlig kvalitet og indeholde grimme ting som clickbaits, sensations overskrifter og bevidst misinformation,” fortsætter han.

Adam Mosseri fortæller, at Facebook fremover vil reducere de pågældende spammeres indflydelse og nedprioritere de links, som de oftere spreder end almindelige Facebook brugere.

De færreste vil mærke de nye filtre, når de sender ting ud på Facebook. Hverken private brugere, som deler deres mening eller billeder af deres kæledyr – eller professionelle udgivere og journalister. Så længe deres links har kvalitet.

Links til almindelige websider, til Facebook Pages, videoer, fotos eller status opdateringer vil ikke blive berørt af Facebooks skærpede politik.

De nye ”filtre” er anden gang på kort tid, at Facebook forsøger at få lidt styr på, hvad der deles i verdens største sociale medie – med nu over to milliard medlemmer.

Tilbage i maj justerede Facebook sine algoritmer, så de forhindrede mange links af kategorierne ”sensationel”, ”vildledende” og ”spammende”. I den forbindelse tog Facebook en tjek på flere hundrede websider verden over.

Ved samme lejlighed begyndte Facebook i stærkere grad at kontrollere annoncer, der kunne blive betragtet som ”nedbrydende”, ”ødelæggende”, ”chokerende”, ”ondskabsfulde” og direkte ”skadelige”.

Det hele har Facebook lagt ind i et system med kunstig intelligens, der automatisk kan skanne meddelelser, poster og reklamer. Systemet skal kunne bedømme og bestemme, hvilket links der accepteres og hvilke, Facebook blokerer.

Facebook har været ret forsigtig i at dreje op for disse nye intelligente filtre. Mark Zuckerberg og co. har jo ikke lyst til at blive beskyldt for at være censorer og knægte ytrings-friheden.

Grænsen er hårfin, og det er bestemt ikke altid nemt for Facebook at holde balancen mellem, hvad der er skadeligt i nogen menneskers øjne og ikke i andres.

Når man har vokset sig så stor som Facebook, vil man uundgåeligt befinde sig i mediernes og politikernes søgelys hele tiden.

Senest skal Facebook – og de andre sociale medier – forholde sig til helt nye online regler, som Tyskland indførte i går.

Med den nye lov i hånden kan de tyske myndigheder tvinge sociale medier til at slette ulovligt indhold meget hurtigere og meget mere omfattende end tidligere.

Hvis et socialt medie ikke makker ret, sådan som tyskerne ønsker det, kan de blive idømt bøder på op til 50 millioner euro. Det er 375 millioner kroner!

Den nye tyske lov er kontroversiel og er rendt ind i en del kritik, fordi den i manges øjne går ud over talefriheden, der er en af internets hjørnestene.

Andre lande synes omvendt, at tyskernes lov er rigtig god. Bl.a. skal Italien og Israel overveje at kopiere loven….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

MirroCool er spejl og alarm