For dem, der både elsker hotdogs og burgere

3 af 4 unge streamer musik fra nettet

Man kan godt forstå, at det går stejlt nedad med salget af cd- og dvd-skiver. Ungdommen nutildags vil nelig ikke hente deres musik fra fysiske medier – hellere fra internet.

Eneste undtagelse er vinylpladerne, der har fået et forbløffende comeback. Sikkert på grund af retro effekten, og fordi LP’er med covers kan være det rene kunst.

Ifølge den seneste nye internationale analyse bruger mere end 3 af 4 internet brugere i aldersgruppen 16 til 36 år i dag streamet musik.

Spotify, Apple Music og SoundCloud er de tre førende musik platforme på globalt plan, men den situation kan hurtigt ændre sig.

musik-streaming-i-verden-4

I sidste uge skal svenske Spotify nemlig have givet tyske SoundCloud et købstilbud. Bliver den overtagelse en realitet, ender Spotify som den klart største musik streaming tjeneste i verden.

Andre konkurrenter kan være store lokalt – som f.eks. TDCs i Danmark – men globalt set kunne det godt se ud, som om løbet er kørt.

Deezer, Musify og Wimp er der stadig, mens Samsung for nylig besluttede at lukke sin Milk tjeneste. Den fik aldrig seriøst fat – ikke engang på Samsungs egne smartphones.

Spotifys store interesse for at købe SoundCloud skyldes ikke kun, at den tyske tjeneste står stærkt hos et lidt mere voksent publikum med særlige krav om god lydkvalitet. SoundCloud har også sine bedste lande, hvor Spotify står relativt svagt – nemlig i USA og Tyskland.

Analysen stammer fra Global Web Index, der løbende interviewer 40.000 internet brugere 34 lande….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

For dem, der både elsker hotdogs og burgere