Så længe holder skoler sommerferie i Europa

Teleselskab laver smarte gadges til sommervarmen

En rundspørge i adskillige lande i Europa afslørede for nylig, at næsten halvdelen (48 pct) glemmer at tage solcreme eller anden beskyttelse på, inden de lægger sig ud på strand eller græs for at blive smukke og brune – eller måske snarere røde og opkogte.

Samme analyse fra YouGov og teleselskabet Vodafone viste, at 76 pct. nok ville tage solbeskyttelsen på, hvis de modtog en UV alarm på deres mobiltelefon.

Denne viden om folks sjusk og glemsomhed med deres egen hudpleje er baggrunden for, at Vodafone nu har præsenteret en kollektion af ”smart” sommerferie beklædning.

Alt det nye bade- og strandtøj indeholder følsomme sensorer og kan kommunikere trådløst med en smartphone app via Bluetooth, Wi-Fi eller det kommende ”narrow band” tingenes internet (NB IoT).

Vodafones designere har f.eks. kreeret en bikini og badeshorts, som har indsyede UV sensorer. De vil løbende på bærerens mobiltelefon kunne vise, hvor stærk og hvor meget sollys man har udsat sig for.

Selvfølgelig slår app’en også alarm, hvis man kommer over det UV niveau, som anbefales af hudlæger til netop den hudtype, man har. Den markerer man i sin app ud fra en række spørgsmål, inden man marcherer ned på stranden.

Kommunikationen kan samtidig gå den modsatte vej: App’en kan nemlig også få en vibrator i badebuksernes elastik og bikiniens brystholder til at reagere, når man er ved at udsætte sig for for meget sol.

Vodafone har også en smart bøllehat til børnene. Den indeholder GPS og et lille SIM-kort, som giver alarm, hvis ungen bevæger sig længere væk fra forældrenes smartphone end indtastet på forhånd. Praktisk på en overfyldt strand med eventyrlystne unger.

vodafone sommer 2

Det tredje Vodafone ”Smart Summer” koncept er en lille gadget, som man anbringer på sin strandtaske, pose eller kuffert.

Også den rummer GPS og SIM-kort, så man kan spore sin bortkomne eller glemte bagage via skærmen på sin smartphone.

Ifølge YouGovs undersøgelse viser det sig nemlig, at over 30 pct. har været ude for at miste tasker og kufferter, mens de var ude at rejse.

Undersøgelsen gav i øvrigt også gode indikationer af, hvad folk forventer af ”tingenes internet”.

Her ser det især ud til at være sundheds-relaterede funktioner, der har interesse:

  • 33 pct. vil gerne have vist luft kvalitet og forurening på deres smartphone.
  • 50 pct. vil have deres blodtryk målt og vist på mobilen.
  • 40 pct. vil overvåge deres stress
  • Og 36 pct. vil få nettet til at hjælpe dem med at drikke væske nok hver dag.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så længe holder skoler sommerferie i Europa