Ha’ altid strøm ved hånden

Vi køber meget færre iPhones

Mens de fleste mediers fokus har ligget på, hvordan Huawei mon klarer det politiske slagsmål, den kinesiske telegigant er rendt ind i, har Apple helt stille og upåagtet tabt store markedsandele i Europa.

iPhone og Huaweis mobiltelefoner var nemlig de store tabere i kapløbet om at sælge flest smartphones til europæiske forbrugere i Q2 af 2019. Det vil sige i månederne april, maj og juni.

De store vindere i øjeblikket er til gengæld Samsung og kinesiske Xiaomi. Sidstnævntes produkter sælges i Danmark af teleselskabet 3.

Det viser helt nye tal fra analyse-firmaet Canalys. Ifølge dem har Samsung solgt hele 20 pct. flere smartphones i Europa i andet kvartal – sammenlignet med den tilsvarende periode sidste år.

Endnu stærkere gik det frem for salget af Xiaomi telefoner. Et plus på 48 pct. Sender Xiaomi op på næsten 10 pct. markedsandel i vores del af verden.

Apples iPhones gik til gengæld hastigt tilbage med 17 pct, mens Huawei nøjedes med et fald på 16 pct. Nok lidt overraskende, da Apple ikke har været i direkte stormvejr som kineserne.

Mobilsalget i Europa i andet kvartal af i år. (Grafik: Canalys)

 

Apples salg af iPhones falder altid i årets andet kvartal. Folk holder igen, fordi de nye Apple telefoner lanceres i tredje kvartal. I år bliver det den 20. september. De færreste har jo lyst til at købe en gammel model, når den nye er om hjørnet.

Apples fald plejer dog aldrig at være så tydeligt. 17 pct er altså meget at miste. Om det også er tilfældet i Danmark, har jeg desværre ikke tal på. Men sikkert er, at Apple mister terræn. Formentlig mest på grund af sin høje pris.

Interessant i de nye Canalys tal er også, at Samsung ikke vinder frem på grund af sine mest kendte telefoner – luksus-modeller som Galaxy S10 eller Note 10. De får klart mest omtale, men salget ligger på de mere ”anonyme” modeller i mellemklassen.

Samsungs topchefer har ved flere lejligheder erklæret, at man fremover vil satse mere på billigere smartphones. Dem er der flere penge i end i topmodellerne. Det tyder på at være en god taktik, viser de nye salgstal.

Ifølge Canalys stod mellem-klasse telefonerne i Galaxy A-serien for 2/3 af Samsungs salg i april, maj og juni i Europa. 12 millioner af Samsungs 18,3 millioner enheder.

Canalys viser også Samsungs succes med de billige mobiler på en anden måde. Galaxy A10, A20, A30 og A40 solgte tilsammen flere end telefon i Europa end noget andet mobilmærke totalt set. Altså flere end både alle Apples iPhones og Huaweis mobiler.

Den relatiivt billige iPhone Xr er Apples bestseller over hele verden. Også i Europa, hvor den var den femte-mest solgte mobil i april, maj og juni. (Foto: Apple)

 

På europæisk plan har Samsung nu erobret en markedsandel på 40,6 pct. Huawei er nummer to med 22,6 pct, mens Apple kun når 17,0 pct.

En tredje taber i foråret og forsommeren var i øvrigt Nokia, der i tabellen står nævnt som HMD Global. Det er det finsk-kinesiske firma, der har købt rettighederne til Nokia telefoner. De fremstilles næppe overraskende i Kina. Nokias telefoner ligger på fjerdepladsen i Europa med 3,2 pct markedsandel.

Til sidst lige en hitliste over de fem mest solgte mobiltelefon modeller i Europa i andet kvartal. Tallet angiver, hvor mange millioner eksemplarer der gik over disken:

  1. Samsung Galaxy A50 – 3,2 (se indledningsfoto)
  2. Samsung Galaxy A40 – 2,2 mio.
  3. Xiaomi Redmi Note 7- 2,0 mio.
  4. Samsung Galaxy A20e – 1,9 mio.
  5. Apple iPhone Xr – 1,8 mio.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ha’ altid strøm ved hånden