To online giganter sidder på annoncerne
Det er ikke kun mediebilledet, der ændrer sig markant, når vi taler redaktioner, kanaler og læsere. Også annonce-siden og reklamebranchen er vendt op og ned i de senere år.
Siden årtusinde-skiftet har annoncørerne gradvist flyttet deres reklamer fra traditionelle medier som tv, aviser, radio og magasiner og over til online.
Smartphonens enorme succes har blot forstærket den trend, fordi moderne mobiler har ændret vores måde at ”spise” indhold helt fundamentalt.
Reklame-kronerne har altid fulgt øjnenes bevægelser. Så det er ikke nogen overraskelse, at mobile reklamer vokser i et forrygende tempo.
En af konsekvenserne af skiftet til online annoncering er, at færre medier sidder på en større del af reklame omsætningen end nogensinde før.
Tag bare Google og Facebook. De er i dag så dominerende på internet, at de tilsammen sidder på 60 pct. af al online annoncering i verden.
Ifølge analysefirmaet WARC svarer det til, at Facebook og Google henter hver fjerde reklame-krone der totalt set bliver brugt i 2017.
Facebook (inklusive Instagram, Messenger og WhatsApp) har en andel af 7 procent af det globale reklame marked. Google med søgemaskinen og YouTube har 18 pct….
Ingen kommentarer endnu