Disse mobiler købte vi i februar

TikTok får det blå stempel

Normalt ville man forvente, at officielle organer som f.eks. FN ville bruge Facebook, Twitter og YouTube, når de vil i kontakt med et stort publikum. Måske endda Instagram, når der gik lidt mere vildskab i den sociale kommunikation.

Nu bryder FN?s sundheds-division – World Health Organization (WHO) – med alle traditioner for at få fat i et yngre publikum. WHO er nemlig gået på børnenes og teenagernes sociale medie TikTok.

Formålet for WHO med at lægge videoer på TikTok er at bekæmpe den udbredte mis-information på internet om corona virussen. Her gælder alle kneb, og ingen idé skal være uforsøgt.

De to første videoer fra WHO er nærmest kedelige i udførelsen, når man sammenligner med andre ting, der florerer på TikTok. Men de er helt klare i spyttet. De orienterer om Covid-19?s spredning og farlighed, og de advarer om, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser om virussen i sociale medier og på nettet.

(Foto: WHO / TikTok)

Videoerne fortæller deres (formentlig) unge publikum, hvordan man kan sikre sig mod virus-smitte, hvordan man bruger en ansigts-maske – og om man i det hele taget har brug for en masse. Det skal man f.eks ikke, medmindre man har symptomer på smitte – siger WHO.

Trods deres alt andet end smarte og flashy indhold har de to videoer faktisk ramt et stort publikum på TikTok, der mest er kendt for sjove musik videoer. Den første WHO video er blevet vist 27,4 millioner gange – nummer to lidt over 20 millioner.

Andre store organisationer har i øvrigt også fundet vej til TikTok. Røde Kors og Unicef har også været der. Begge dog kun som supplement til deres normale kanaler. WHO er først med TikTok som første prioritet?.

(Indledningsfoto til artiklen: Kon Karampelas / Unsplash)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Disse mobiler købte vi i februar