Her er Googles nye lavpris mobil

Teenies elsker Instagram

(Foto: Kon Karampelas / Pixabay)

I de senere dage har den kinesiske video-app TikTok taget store overskrifter i USA og det meste af verden – inklusive i mange danske medier.

Årsagen er, at præsident Trump vil forbyde TikTok. App’en skal kunne indsamle sine brugeres personlige informationer og sende dem til Kina, hvor den lokale efterretnings-tjeneste kan misbruge disse data.

Beskyldningerne minder om dem, som USA har kastet efter verdens største telefabrikant Huawei, der også er kinesisk.

Inden længe vil det største sociale medie i Kina – WeChat – sikkert stå for tur. WeChat vinder nemlig flere og flere brugere i de vestlige lande, mens USA’s sociale medier som Facebook, Twitter, Instagram eller YouTube er forbudt i Kina.

Men, hvor stor er TikTok egentlig i USA, hvor det lige nu ser ud til, at Microsoft vil købe den amerikanske del af virksomheden?

TikTok er i øjeblikket nummer tre blandt amerikanske teenagere. Kun Instagram og Snapchat er større, mens Facebook kun er halvt så stor som TikTok.

Instagram er det mest populære sociale medie hos amerikanske teenagere. (Foto: Webster21703 / Pixabay)

Ifølge den amerikanske bank Piper Sandler har seks af ti teenies TikTok installeret på deres mobiltelefon, tablet eller laptop. De bruger app’en mindst én gang om måneden.

Instagram er de unges klare favorit. 85 procent af USA’s teenagere bruger Facebooks billed-fokuserede sociale medie.

Snapchat følger i hælene med 82 procent, mens Twitter må nøjes med 41 procent og Facebook med 34 procent.

Jeg gentager, at dette er amerikanske tal. De danske ser noget anderledes ud, men vil typisk følge de overordnede trends fra USA.

TikTok opnåede sin store popularitet i Vesten, efter at den kinesiske app fusionerede med amerikanske musical.ly i 2018.

Det gav TikTok et meget større spillerum og adgang til millioner af brugere i USA og Vesteuropa.

(Infografik: Statista.com)

Samtidig har TikToks opfinder – ByteDance i Beijing – været dygtig til at udvikle sin egentlig ret simple app til optagelse og deling af små selfie-videoer til et næsten komplet socialt medie.

Som Snapchat før den appellerer TikTok primært til børn og teenagere. En målgruppe, der altid er ivrig efter at hoppe til den næste nye ting, når en ny gadget eller app er kommet bredt ud.

Den amerikanske investerings-bank Piper Sandler, som artiklens tal stammer fra, interviewer ti-tusinder af teenagere i USA for at holde øje med, hvilke mærker er hotte i den aldersgruppe. Hvert halve år udsender banken en meget læst rapport.

Ifølge den er de vigtigste tøjmærker hos amerikanske teenagere f.eks. Nike foran American Eagle og Adidas.

Hos skoene er det igen Nike – denne gang foran Vans og Adidas. De store navne i håndtasker er Michael Kors, Louis Vuitton og Katie Spade.

Tilsvarende er skuespilleren Kevin Hart, basketball stjernen LeBron James, eks-bryderen Dwayne ”The Rock” Johnson samt de to popkunstnere  Billie Eilish og Ariana Grande tidens største idoler hos USA’s teenagere….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er Googles nye lavpris mobil