Bedre styr på julemanden i år

Spotify er en sikker nummer ét

Apple er holdt op med at oplyse om sine præcise salgstal. I protest mod, at analytikere og aktionærer i den grad lader sig påvirke af dem og får Apples aktier til at køre op og ned som rutsjebanen i Tivoli.

Derfor vil alt andet end Apples overordnede regnskabstal, som selskabet skal aflevere til børsen i USA hvert kvartal, fremover indeholde et stort element af gætterier.

Det gælder naturligvis også for udviklingen i Apples musik business. Her slås Apple direkte med svenske Spotify, Deezer, Yousee Music eller YouTube Music og Play Music.

Apple Music skal nu have 56 millioner betalende abonnenter verden over. Spotify har 87.

Her i den forløbne weekend dukkede nye tal op for Apple Music, som tilsyneladende er lækket fra en højtstående kilde hos en af musikbranchens tre store selskaber. Lækagen fortæller, at Apples streaming tjeneste nu har 56 millioner abonnenter. Det er seks millioner flere end i sommers.

De seneste offentliggjorte tal fra Spotify afslørede 83 millioner betalende abonnenter i juni 2018. Dét tal skal i mellemtiden været vokset til mindst 87 millioner.

Spotify regner med at nå mellem 93 og 96 mio. Premium abonnenter ved årets udgang. Alt i alt vil Spotify så have omkring 200 millioner aktive brugere hver måned.

Spotify håber at nå 200 millioner aktive brugere om måneden inden årets udgang.

Ved udgangen af november var det 191 millioner. Dette tal indeholder både mennesker, der betaler op til 99 kroner om måneden i abonnement – og dem, der lytter gratis til Spotify mod at høre reklamer mellem melodierne.

Ifølge den britiske erhvervsavis Financial Times skyldes Apples fremgang, at firmaet efter flere års ret afslappende holdning til sin musik tjeneste er begyndt at markedsføre den offensivt. Nogle kalder det ligefrem aggressivt.

På verdensbasis er Spotify stadig en klar nummer ét. Til gengæld fortæller rapporter fra USA, at Apple Music skulle have overhalet Spotify på det nordamerikanske marked. Her skal Apple være 2,5  gange hurtigere til at forvandle gratis lyttere til betalende abonnenter.

Spotify arbejder med flere nye funktioner til sin app. En af dem giver muligheden for at samle et helt bibliotek af podcasts på sin mobil eller tablet. Praktisk, når man f.eks. skal tilbringe flere timer i et passagerfly et tog, en bus eller som passager i en bil på langtur..

Disse tal strider lidt mod Spotifys. Den svenske musik gigant har 31 pct. af sine aktive brugere boende i USA. 36 pct. kommer fra Europa og 22 pct. fra Latinamerika.

Både Apple Music og Spotify har travlt med at lægge nye funktioner og features ind i deres apps for at lokke flere betalende abonnenter til. Det er godt med mange lyttere, men det er endnu bedre, hvis de betaler for musikken.

Et af de nyeste tiltag hos Spotify ser ud til at give brugere med Android telefoner og tablets mulighed for at importere deres egen musik direkte ind i Spotify app’en. Det kan f.eks. være egne optagelser eller sange for så uafhængige pladelabels, som Spotify ikke har aftale med. Numrene vil så ligge side om side med Spotifys senere streaming hits.

Spotify prøvekører også en anden ny funktion, der hedder ”gem til senere”. Den er beregnet til podcasts, som man kan samle op og f.eks. bruge til ens næste langdistance flyvetur.

Desuden arbejder Spotify på en forbedring af sin Library View feature, der vil skabe en automatisk spilleliste med brugerens favorit sange….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedre styr på julemanden i år