Et dampskab til det pæne tøj

Kun kineserne kan true Zuckerberg og co.

Da Facebook gik på børsen i 2012, nævnte firmaet, at det store publikums overgang fra pc’er til mobiltelefoner som et af de største risici for Facebooks fremtidige succes.

Hvis den mobile fremgang virkelig var den største udfordring i Mark Zuckerbergs tidlige karriere som topchef i en virksomhed i milliard dollar klassen, må man sige, at han klarede skærene beundrelses-værdigt flot.

Ikke kun genererer Facebook i dag størstedelen af sin omsætning med mobile reklamer. Facebook ejer også nogle af de mest populære mobiltelefon apps i verden.

Senest meddelte et af Facebooks datterselskaber – Instagram – at man nu havde nået en milliard aktive brugere om måneden. Dermed har Facebook fire apps i milliard-klassen.

(Infografik: Statista.com)

Kun ét socialt medie uden for Facebook klanen har passeret en milliard brugere. Det er kinesiske WeChat med 1,04 mia. medlemmer, der er aktive i det sociale medie mindst én gang om måneden.

Det er også i Kina, hvor vi skal kigge efter andre sociale medier, der kunne blive en trussel for Facebook. Alle de kendte amerikanske rivaler har under 500 millioner brugere og fylder kun en fjerdedel af Facebook selv.

I Kina har QQ passeret 800 millioner og QC 600 mio. månedlige abonnentern. Vel at mærke med næsten alle deres bruger i Kina selv, mens Facebook er en global affære.

Twitter har i dag 336 mio. brugere, mens Pinterest kan prale af 200 millioner. Snapchat, der af mange betragtes som Facebooks værste konkurrent hos teenagerne, er ikke kommet over 191 millioner endnu.

Via online quizzer som disse skal personlige informationer fra millioner af Facebook brugere være endt på internet. Tilsyneladende er de dog ikke blevet misbrugt.

Det er også bemærkelsesværdigt, at Facebook tilsyneladende er immun over for alle de skandaler og dårlige omtaler, som alverdens nyhedsmedier belaster Mark Zuckerberg og co med.

Uanset lækagerne til Cambridge Analytics, politisk misbrug af Facebook, problemer med Fake News osv osv er Facebooks brugere loyale over for deres sociale medie. Mindre end fem pct. bruger i dag Facebook mindre end før skandalerne, viser analyser.

I Danmark bruger over 63 pct. af os Facebook mere eller mindre dagligt, og det kunne være interessant at se, hvilket andet socialt medie der kunne true Facebook i Danmark. Snapchat og Instagram er de nærmeste med omkring en tredjedel af Facebooks brugertal, mens Twitter – som journalister, politikere og politiet tilsyneladende elsker – ikke kommer over 10 pct.

Facebooks topledelse har dog fået skrabet noget af selv-tilfredsheden af på det seneste. Verdens største sociale medie kan ikke skalte og valte længere, som det passer det. Der bliver passet meget mere på fra forbruger-organisationers og politikeres side.

Tilsyneladende er Facebook brugere meget loyale. De tilgiver gerne, at deres yndling blandt sociale medier kvajer sig engang imellem.

Facebook oplever i øjeblikket, at med størrelse og styrke kommer også øget ansvar. Facebook har således måtte vise sine brugere, hvad der bliver registreret om dem – og give dem mulighed for at forbyde spredningen af private informationer. Facebook har også strammet overvågningen af falske nyheder, politisk propaganda osv.

Alligevel render Facebook tilsyneladende ind i det ene problem efter det andet. Måske de altid har været der, men det er først nu, hvor vi er blevet meget mere opmærksomme på data-udslip, nedbrud osv.

Således kom det frem forleden dag, at Facebook ikke kun har delt bruger-data med Cambridge Analytics og nogle få andre eksterne firmaer. Tallet er i virkeligheden mindst 52!

Blandt de afslørede firmaer er flere allerede kendte som Facebook partnere. Det er f.eks. den kinesiske telegigant Huawei og Kinas Amazon konkurrent Alibaba.

I mandags måtte Facebook indrømme, at 800.000 brugere ved en fejl havde fåer fjernet de blokader, de har sat mod uønskede venner og kontakter.

Facebook forklarer, at aftalerne er udløbet med 38 af dem. Syv flere udløber her i juli og en enkelt til oktober. Til gengæld fortsætter kontrakter med Apple og Amazon. Det samme gør partnerskaber med Mozilla og Opera, der sikrer, at Facebook notifikationer kan fortsætte i browsere som Firefox. Disse aftaler giver dog ikke de eksterne partnere adgang til Facebook brugernes private data og herfra videre til deres venners informationer.

Meget uheldigt for Facebook kom det også frem for et par dage siden, at 120 millioner Facebook brugeres data var blevet lækket via en populære online quiz. Det drejer sig om firmaet Nametests.com, der har et antal online quizzer, som man kan få adgang til ved at bruge sin Facebook login.

Ifølge Berlingske Tidende skal quizzerne i årevis have indsamlet fødselsdato, kodeord, vennelister, brugernes billeder og indlæg – uden at Facebook har grebet ind.

Nametests.com er tysk og tilbyder en stribe personligheds-tests og quizzer a la ”Hvem er dit livs kærlighed?” eller ”Hvad er det særlige ved dig?”. Facebook har nu lukket lækagen, og Nametests.com siger, at informationerne ikke er blevet misbrugt.

Endelig indrømmede Facebook i går, at over 800.000 brugere havde været udsat for, at der blev åbnet for mennesker, de havde blokeret i det sociale medie. Fejlen havde været aktiv i perioden fra den 29. maj til den 5. juni – og den var blevet lukket for længst.

Well – når man er stor, laver man også flere fejl….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et dampskab til det pæne tøj