Robotter indtager Instagram

Her er verdens letteste elcykel

(Foto>: freicycle)

Guinness Book of World Records indeholder en masse sjove og til tider også lidt småskøre præstationer.

Ind imellem er der dog også nogle helt fornuftige rekorder at lægge mærke til. Som f.eks. verdens letteste elcykel.

Den er tysk og hedder Freicycle. Den vejer kun 6,872 kilo. Præcist 72 gram over den laveste vægt, som det internationale cykelsport forbund UCI accepterer for racercykler til konkurrence-brug.

Freicycle er udviklet af Dr. Dennis Freiburg, der til dagligt lever af at være ingeniør i et stort tysk industri foretagende.

Verdens letteste elcykel kører med et stel af carbon. (Foto: Freicycle)

I sin fritid er Freiburg ikke uventet cykel-entusiast med en lyst og et behov til hele tiden at forbedre den tohjuler, han kører rundt på.

Ligesom os andre synes Freiburg, at elcykler er alt for tunge. Man føler det måske ikke, når man kører rundt på dem.

Senest, når man forsøger at bære elcyklen op ad en trappe, mærker man, at køretøjet vejer et halvt ton eller deromkring.

Et hurtigt kig på internet afslører, at de letteste elcykler lægger 11 kilo på vægten. De mest populære modeller er meget tungere.

For at spare vægt kommer elmotoren fra en model-helikopter. (Foto: Freicycle)

Selvfølgelig er Freicycle kun blevet så let, fordi dens opfinder har haft tryllestaven fremme og brugt mange måneder til at finde de rigtige materialer.

Dennis Freiburg bruger f.eks. ikke en af de tunge standard elmotorer til sin letvægter. I stedet har han monteret en lille propeller motor fra en model helikopter. Den sidder nu ved baghjulet på en elcykel.

Motoren er software-begrænset til at yde 250 watt ifølge EU-reglerne. Det betyder samtidig en maksimum hastighed på 25 kilometer i timen.

Låser man imidlertid motoren op, øges dens kræfter til 600 watt og en tophastighed på næsten 50 km i timen. Det er f.eks. tilladt i Danmark med  en grænse på 45 km/t.

Hvad der ligner en vandflaske, gemmer i virkeligheden på batteri og cykelcomputer. (Foto: Freicycle)

På grund af sin lave vægt er Freicycle også lettere at køre på end mangen almindelig cykel uden elmotor. Den lille motor kan klappes ud, så den ikke rører hjulet og gør pedalerne tunge at træde.

Stellet til Freicycle er ligesom moderne racercykler fremstillet i kulfiber. Den største udfordring lå derfor i at finde et egnet standard batteri, der levede op til hans krav om lav vægt.

Guiness dommerne kræver, at elcykler skal være forsynet med et batteri på minimum 137 Wh for blive accepteret som rekord-holder.

Den kreative tyske ingeniør tog derfor en almindelig vandflaske, fyldte den op med batterier og kontrol-elektronik og 3D-printede en flaske-holder i plastik.

Skruelåget på vandflasken røg også af og blev erstattet med et låg, der kan fungere som tænd/sluk for elmotor og batteri.

Letvægts-sensorer i kranken og ved baghjulet sørger for at sende besked om hastighed og pedal-belastning til cykelcomputeren. Hele driv-systemet vejer under to kilo inklusive motor.

Flaske-batteriet giver en rækkevidde på mellem 20 og 35 kilometer pr. opladning. På grund af designet er det nemt at tage en ekstra flaske med på køreturen.

Det har mange cyklister på rugbrøds-drevne racercykler jo også monteret på stellet. Bare kig på tv-transmissioner fra cykelløb.

Hverken elcykler eller gode racer-bikes er billige at købe. Det gælder nok også for Freicycle, hvis den nogensinde skulle komme i masse-produktion.

Udviklingen af verdens letteste elcykel har nemlig kostet opfinderen mindst 20.000 euro eller 150.000 kroner….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Robotter indtager Instagram