Aston-Martin går i luften
Det her må være, hvad James Bond har ventet på i årtier. Nu har 007 racet rundt i britiske Aston-Martin sportsvogne i de fleste af sine film og måttet ”nøjes med” mere eller mindre ukendte mærker helikoptere og privatfly, når løjerne skulle fortsætte i luften.
Men et Aston-Martin fly. Det er da noget nyt, som selv Bond-forfatter Ian Fleming kunne forestille sig i sin tid. Og slet ikke et lille fly, der er næsten helt miljørigtigt. Lad mig præsentere Aston Martins flyvende superbil Volante Vision Concept.
Aston-Martin har hentet kvalificeret hjælp til sin forestilling om, hvordan et personligt og privat fly skal se ud i fremtiden. Cranfiled Aerospace Solutions, der er en del af det engelske Cranfield University, leverer de flyve-tekniske tegninger, mens ingen ringere end Rolls-Royce bidrager med motorerne.
I lighed med andre koncepter til flyvende taxaer fra f.eks. amerikanske Uber, fælles-europæiske Airbus eller tyske Volocopter kan Aston-Martin flyet starte og lande lodret (VTOL). På den måde kan den tre-sædede sportsvogn undgå trafik propper nede på i storbyernes gader og køer på motorvejene. Man hopper så at sige hen over dem.
Aston-Martin vil ikke lægge en af sine berømte 12-cylindres sportsmotorer i Volante Vision. I stedet bruges hybride motorer fra Rolls-Royce, der kombinerer traditionel kraft fra fossile brændstoffer med elektrisk drift.
Den slags har Rolls-Royce allerede en del erfaringer med. Luksusbil fabrikanten bygger nemlig også jetmotorer til store passagerfly. Desuden har Rolls-Royce et projekt for et lille hybrid rutefly i gang i samarbejde med Airbus og Bosch.
På nuværende tidspunkt er Aston-Martin meget tavs omkring, hvor hurtigt firmaets flyvende super-sportsvogn kan bevæge sig – og hvilken rækkevidde den har.
007’s hofleverandør af biler mener dog ikke, at Volante Vision vil være egnet til lange rejser ned gennem Europa. Kørsel i og omkring storbyer og ”inter city” ture vil derimod være ideelle.
Aston-Martin siger heller ikke meget om, hvad det vil kræve af kørekort – eller rettere sagt pilot licens – bag styregrejerne i Volante Vision. Til gengæld får vi at vide, at luftens sportsvogn kan både flyve, starte og lande helt automatisk ved hjælp af moderne computer teknologi. Den kræver kun en p-plads, en lille heli-port, et fladt tag på et hus eller en græsplæne i baghaven.
Volante Vision får tre motorer. To rotorer er fremad-rettet ved fronten, mens den tredje er anbragt horisontalt og er integreret med motoren bag flyets kabine.
Nyheden er i øvrigt ikke Aston-Martins første eventyr borte fra landevejenes asfalt. Sidste år præsenterede briterne således konceptet for en luksus-præget ubåd.
Aston-Martin Neptune skal gå i produktion inden dette års udgang. Den lille ubåd til tre millioner US dollars kan dykke 500 meter ned i havet og speede afsted med en hastighed på 10 kilometer i timen….
Ingen kommentarer endnu