Bedre styr på Skype opkald

Aston-Martin går i luften

Det her må være, hvad James Bond har ventet på i årtier. Nu har 007 racet rundt i britiske Aston-Martin sportsvogne i de fleste af sine film og måttet ”nøjes med” mere eller mindre ukendte mærker helikoptere og privatfly, når løjerne skulle fortsætte i luften.

Men et Aston-Martin fly. Det er da noget nyt, som selv Bond-forfatter Ian Fleming kunne forestille sig i sin tid. Og slet ikke et lille fly, der er næsten helt miljørigtigt. Lad mig præsentere Aston Martins flyvende superbil Volante Vision Concept.

Aston-Martin har hentet kvalificeret hjælp til sin forestilling om, hvordan et personligt og privat fly skal se ud i fremtiden. Cranfiled Aerospace Solutions, der er en del af det engelske Cranfield University, leverer de flyve-tekniske tegninger, mens ingen ringere end Rolls-Royce bidrager med motorerne.

I lighed med andre koncepter til flyvende taxaer fra f.eks. amerikanske Uber, fælles-europæiske Airbus eller tyske Volocopter kan Aston-Martin flyet starte og lande lodret (VTOL). På den måde kan den tre-sædede sportsvogn undgå trafik propper nede på i storbyernes gader og køer på motorvejene. Man hopper så at sige hen over dem.

Aston-Martin vil ikke lægge en af sine berømte 12-cylindres sportsmotorer i Volante Vision. I stedet bruges hybride motorer fra Rolls-Royce, der kombinerer traditionel kraft fra fossile brændstoffer med elektrisk drift.

Den slags har Rolls-Royce allerede en del erfaringer med. Luksusbil fabrikanten bygger nemlig også jetmotorer til store passagerfly. Desuden har Rolls-Royce et projekt for et lille hybrid rutefly i gang i samarbejde med Airbus og Bosch.

Aston Martins første fly byder på luksus til tre.

På nuværende tidspunkt er Aston-Martin meget tavs omkring, hvor hurtigt firmaets flyvende super-sportsvogn kan bevæge sig – og hvilken rækkevidde den har.

007’s hofleverandør af biler mener dog ikke, at Volante Vision vil være egnet til lange rejser ned gennem Europa. Kørsel i og omkring storbyer og ”inter city” ture vil derimod være ideelle.

Aston-Martin siger heller ikke meget om, hvad det vil kræve af kørekort – eller rettere sagt pilot licens – bag styregrejerne i Volante Vision. Til gengæld får vi at vide, at luftens sportsvogn kan både flyve, starte og lande helt automatisk ved hjælp af moderne computer teknologi. Den kræver kun en p-plads, en lille heli-port, et fladt tag på et hus eller en græsplæne i baghaven.

Aston Martin vil bygge luftens super-sportsvogn.

Volante Vision får tre motorer. To rotorer er fremad-rettet ved fronten, mens den tredje er anbragt horisontalt og er integreret med motoren bag flyets kabine.

Nyheden er i øvrigt ikke Aston-Martins første eventyr borte fra landevejenes asfalt. Sidste år præsenterede briterne således konceptet for en luksus-præget ubåd.

Aston-Martin Neptune skal gå i produktion inden dette års udgang. Den lille ubåd til tre millioner US dollars kan dykke 500 meter ned i havet og speede afsted med en hastighed på 10 kilometer i timen….

Volante Vision passer fint ind på en p-plads med Aston Martin sportsvogne.

Forfra kan Volante Vision minde om USA’s “usynlige” B2 bombefly.

Cockpittet i Volante Vision er fuldt digitalt og placeret som et stort head-up display i forruden.

Strømlinet som en Aston Martin sportsvogn – og mindst lige så dyr.

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bedre styr på Skype opkald