Vindmølle i din rygsæk

MitID har igen problemer

happy senior couple with laptop in office

Som så mange andre store it-projekter i den offentlige sektor – tænk blot på Skat med to separate it-systemer, der ikke er indbyrdes synkroniseret – er NemID’s afløser også løbet fra den ene forsinkelse til den anden.

Nu skulle det så være så vidt, at MitID fungerer. Siden i torsdags er MitID gjort til standard, når man vil logge sig ind på den offentlige sektors hjemmesider – også e-boks.

Samtidig vil bankerne ikke længere acceptere NemID som adgangs-kontrol fra den 1. oktober.

Det gør bankerne for at tvinge danskerne over på MitID, inden NemID helt udgår om kort tid efter 11 år på markedet.

MitID er imidlertid kommet i nye vanskeligheder:

Dels udnytter hackere og andre cyber-kriminelle danskernes forvirring til at udsende falske, men vellignende emails med Digitaliseringsstyrelsen eller bankerne som afsender.

Der er tale om såkaldte ”phishing mails”. De forsøger at lokke modtagerne til at aflevere brugernavne, password og andre person-informationer, som de kan misbruge.

Så stor er risikoen for falske MitID mails, at Digitaliseringsstyrelsen har lagt en advarsel på sin hjemmeside og en guide til, hvordan man kan genkende ægte og fake meddelelser.

Mange danskere har modtaget falske e-mails og sms-beskeder omkring overgangen fra NemID til MitID. Det er såkaldte phishing-mails, der forsøger at lokke brugernavne, kodeord og andre personlige informationer ud af modtagerne. (Foto: Tumisu / Pixabay)

Mange ældre udelukkes fra MitID
Dels har det nu vist sig, at mange ældre medborgere vil blive udelukket fra at bruge f.eks. deres netbank, fordi MitID ikke kan bruges sammen med kodelæsere eller kodeoplæsere – eller for dem sags skyld mennesker, som slet ikke har en iPhone eller en Android smartphone med MitID godkendelses-app.

Først fra engang i 2023 venter Digitaliseringsstyrelsen og bankerne at have fundet en løsning, som også kan bruges i de nævnte situationer.

Indtil da risikerer især pensionister og ældre borgere at blive digitalt udelukket. De kan ikke få adgang til Netbank, læse post i e-boks eller handle på internet.

Dét har naturligvis fået den store og magtfulde Ældresagen organisation med over 900.000 medlemmer til at reagere med blinkende gule lamper:

Bankerne bør udskyde indførelsen af MitID, indtil en løsning er fundet for alle. Ellers mister de kontakten med mange af deres ældre og trofaste kunder, siger Ældresagen ifølge Ritzaus Bureau.

Det kan man ikke tillade sig over for en hel befolkningsgruppe, som klart har behov for nethandel og online kontakt med det offentlige, fortsætter organisationen.

NemID er ved at gå på pension efter 11 år. Det prøver hackere at udnytte. (Foto: Colourbox)

 

Pas på falske mails om MitID
På sin hjemmeside advarer Digitaliseringsstyrelsen, der har ansvaret for introduktionen af MitID, at hackere har travlt med at misbruge overgangen fra NemID til MitID.

Styrelsen har således udsendt borgerbreve omkring opdatering af NemID. I den forbindelse har flere borgere modtaget sms og private mails, der udgiver sig for at være fra Digitaliseringsstyrelsen.

De kriminelle emails forsøger f.eks. at linke til ukendte websites med falske NemLog-in. De har til formål at franarre borgerne deres NemID, MitID og andre personlige oplysninger.

Her er Digitaliseringsstyrelsens anbefalinger, hvad man skal gøre, hvis man har mistanke om, at man er offer for en af disse ”phishing” mails:

  • Digitaliseringsstyrelsen udsender aldrig officielle henvendelser til borgerne via borgernes private mail-adresser, Officielle henvendelser vil altid blive sendt via Digital Post eller e-boks.
  • Hverken Digitaliseringsstyrelsen, politiet, banker eller andre myndigheder vil nogensinde bede borgere om at udlevere personlige login-oplysninger og koder via mail, sms eller telefon.
  • Har du modtaget mistænkelige henvendelser på sms og mail og med links, så klik ikke på dem. Del aldrig login-oplysninger med andre. Slet henvendelsen med det samme.
  • Har du modtaget en mistænkelig henvendelse om MitID og er i tvivl, om den er fra Digitaliseringsstyrelsen, kan man eventuelt kontakte MitID-supporten på telefon 3398 0012 for at verificere henvendelsen.
  • Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det øjeblikkeligt. Du kan f.eks. kontakte Digitaliseringsstyrelsens hotline om identitetstyveri på telefon 3398 0098.

 

1 kommentar

  • Jannik

    Synes sgu altid der er problemer med mit id. Man skulle tro mitid går rundt med konstante tømmermænd efter at have drukket drinks fra https://drinksguide.dk/ eller også er det deres udviklere der gør

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vindmølle i din rygsæk