Leica helt tæt på væggen

Polestars ny el-SUV kommer om to uger

Den nye Polestar 3. (Foto: Polestar)

Når den nye elektriske Polestar 3 SUV får officiel verdens-premiere den 13. oktober, bliver det i København.

Danmark er nemlig dét land i verden, hvor Polestar har den største markedsandel – og det skal belønnes. Polestar er samtidig det femte-mest udbredte elbil-mærke på danske gader og veje.

Polestar 3 bliver en avanceret sag med mulighed for at køre autonomt på motorveje. Nyheden har fire-hjuls-træk og en rækkevidde på 600 kilometer. Prisen kommer til alle i området 550.000 til 800.000 kroner.

Man må håbe, at den nye Polestar ikke bliver påvirket af en generelle modvind, som let kunne ramme elbil-branchen i de kommende måneder:

Først og fremmest gør de voldsomt stigende strømpriser elbiler dyrere at køre end personbiler på benzin eller diesel.

Polestar skal levere batterier og ladesystemer til det svenske Candela, der bygger markedets første elektrisk drevne hydrofoil både. Polestar pusler angiveligt også med projekter, som omfatter f.eks. elscootere og små bybiler. (Foto: Polestar)

Samtidig er elbiler generelt kostbare at købe på grund af manglende statstilskud, der kunne fremme salget af miljørigtige køretøjer.

Derudover mangler Danmark stadig offentlige ladestandere, så man kan få ny strøm på overalt i landet. På nuværende tidspunkt er der 6.779 standere, hvilket er næsten dobbelt så mange som for et år siden.

Endelig skal danske elbil-købere have en god portion tålmodighed med i bagagen. De skal nemlig vente mange måneder, før de kan sætte sig ind i deres nye og miljørigtige køretøj.

Indtil videre har de dog ikke påvirket danskernes lyst til at købe elbiler. I det seneste år er antallet fordoblet, så der nu kører mindst 95.288 på danske veje. Alene i august blev der plader på 2.446 elbiler.

Det giver elbiler 19,1 procent andel af det samlede bilsalg i Danmark, mens plug-in hybriderne sidder på 18 procent.

Tallet kunne uden tvivl være meget højere, hvis der ikke var de forbasket lange ventetider på levering. Pr. 29. august 2022 så leverings-tiderne på en række populære elbil modeller således ud. De er meget kortere end for et år siden, men alligevel lange – kilde Polestar:

  • VW ID4 – 14 måneder
  • Audi Q4 E-Tron – 14 måneder
  • BMW i4 – 12 måneder
  • Skoda Enyaq – 10 måneder
  • Xpeng P7 – 10 måneder
  • Volvo XC40 – ni måneder
  • Ford Mustang – syv måneder
  • BMW iX3 – seks måneder
  • Tesla 3 – seks måneder
  • Volvo C40 – seks måneder
  • Polestar 2 – fem måneder

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Leica helt tæt på væggen