Superskarp laptop til spil

Briter får flest tømmermænd

(Foto: Andrea Piacquadio / Pexels)

I anledning af det dejlige sommervejr, hvor vi bliver rigtig tørstige, præsenterede jeg i går her på Leifshows, hvilke alkohol-typer de forskellige aldersgrupper bedst kan lide.

I dag følger jeg op med hele to analyser:

Den ene fortæller, hvilke folkefærd der lider mest under tømmermænd. Ikke de moralske, men de fysiske, fordi de har drukket for meget sprut.

Den anden afslører, at det er en illusion, når vi tror, at vi har et kæmpe udvalg af øl. Måske nok i smags-varianter, men det er altså kun nogle få store giganter, der ejer dem. Danske Carlsberg er en af dem.

(Infografik: Statista.com)

Ifølge analysebureauet Statista er tømmermænd mest udbredt i England: Hver femte brite svarer, at de normalt drikker så meget, at de får ”hangovers” bagefter.

En anden undersøgelse fra ingrediens-fabrikanten Survivor bekræfter dette faktum: En gennemsnitlig englænder har to 36 timer lange tømmermænd hver måned. Eller: Briter har ondt i håret af spiritus i et helt år af deres liv.

Australiere og tyskere følger tæt i hælene på briterne. I begge lande svarer 16 procent, at de regelmæssigt lider af tømmermænd.

Rødvin og pastis giver åbenbart ikke så mange eftervirkninger som øl. I hvert fald ligger Frankrig helt i bund blandt de lande, hvor Statista har spurgt på tømmermænd. Kun 29 procent af franskmændene mærker dem regelmæssigt.

De fleste øl, du køber i verden, kommer fra kun fem forskellige bryggeri-grupper. Danske Carlsberg er en af dem. (Foto: Rodnae Productions / Pexels)

I England har det lokale sundheds-ministerium NHS i øvrigt fundet ud af, at briterne er begyndt at drikke meget mere under Corona pandemien. Ikke så meget på pubber, fordi de var lukket længe, men folk pimpede i stedet derhjemme i sofaen.

Ifølge NHS forudser man 25.000 flere druk-relaterede dødsfald end normalt i de næste to årtier. Det hele startede med en virus fra Kina.

Og så til den anden nye analyse, der løfter sløret for, hvor meget af verdens ølproduktion som bliver kontrolleret af nogle få bryggeri-konglomerater:

I de senere årtier har konglomerater som Anheuser Busch InBev (AB InBev), Heineken og Carlsberg samlet hundreder af ølmærker under deres respektive vinger. Det får mange øldrikkere til at tro, at de har et stort udvalg.

Ifølge analytikerne fra Brand Finance tilhører fire af klodens fem mest værdifulde ølmærker AB inBev. Det er øl som f.eks. Budweiser, Beck’s, Stella Artois, Leffe, Modelo eller Corona.

(Infografik: Statista.com)

Prøv f.eks. at gå ind på et værtshus eller en pub og bed om øl fra fem forskellige lande. I Danmark vil de fleste af dem uden tvivl høre under Carlsberg, der har bryggerier i f.eks. England, Tyskland og Frankrig.

Selvfølgelig forstyrrer de mange nye mini-bryggerier billedet en smule. De generer imidlertid ikke øl-giganterne særlig meget.

I USA er der f.eks. registreret 9.118 fungerende craft mini-bryggerier. De fremstillede i alt 30 millioner hektoliter øl sidste år, hvilket kun er 1/20 af AB InBevs årlige produktion.

De seks største bryggeri-grupper, som er vist i artiklens infografik sad på omkring 65 procent af verdens ølproduktion i 2021.

Udvider vi til de 40 største bryggeri-grupper, bliver dominansen total. De sad nemlig på 91,4 procent af alle øl i verden sidste år….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Superskarp laptop til spil