Hvad drikker du i varmen?

Lille Ferrari kører på el

(Foto: The Little Car Company)

Selv det italienske racerbils-ikon over alle – Ferrari – taler om at bygge elbiler eller i det mindste hybride sportsvogne.

Inden det er kommet så vidt, kan man i dag købe en skala-model i 75 procent størrelse af en af Ferraris mest berømte biler gennem tiden: Testa Rossa J, der vandt ti verdensmesterskaber i sportsvogns-klassen i de sene 1950’ere og tidlige 60’ere.

Den bygges af det engelske specialfirma Little Car Company, der tidligere har gjort sig bemærket med dyre legebiler til biltossede børn som f.eks. Bugatti Baby II og Aston Martin DB5 Junior.

De larmer ikke nær så meget som de originale sportsvogne, de er en mindre kopi af. Til gengæld er de meget mere miljørigtige, fordi de kører med en elmotor.

(Foto: The Little Car Company)

Det gælder også for den første Ferrari Testa Rossa J – j for junior – der så dagens lys for et år siden.

Den udkommer nu i en særlig racer-udgave i anledning af den årlige Pebble Beach veteranbil udstilling i USA.

Der er tale om en lille kopi af den Lucybelle II Testa Rossa, som de amerikanske racerkørere Ed Hugus og Ray ”Ernie” Ericsson vandt 24 timers løbet i Le Mans med i 1958.

Både originalen og den nye elektriske kopi er de eneste Ferrari’er nogensinde, der er lakeret i en hvid Cervino kulør med blå striber på.

Special-udgaven til Pebble Beach veteranbil udstillingen fremstilles kun i ét eksemplar. (Foto: The Little Car Company)

Ligesom på de ”almindelige” Testa Rossa J fra The Little Car Company er alt håpndbygget og skaleret ned til mindste detaljer. For- og baglys er tidstypiske. Lucybelle II logoet er malet på den ene side og et amerikanske Stars & Stripes flag på den anden.

Styre-mekanismen er den samme som for 64 år siden. Det samme er de kun 12 tommer store hjul på en original Borrani trådfælg med Pirelli Cinturato dæk på.

Indendørs er sæderne i rødt læder også 75 procent mindre som originalens. Det betyder, at en velvoksen mand nok svært kan klemme sig ned i Testa Rossa J. I forvejen var Ferraris racervogne ikke kendt for at rutte med pladsen.

Instrumenterne fungerer principielt som normalt, selvom de i den elektriske udgave af bilen ikke behøver at registrere omdrejningstal, benzinstand, kølevand eller olietryk.

(Foto: The Little Car Company)

Gearstangen har kun fire trin, der skifter mellem lige så mange køre-modi:

I Novice-mode slipper elmotoren 1,34 hestekræfter løs. Den giver en tophastighed på 25 kilometer i timen. Comfort øger så til 5,36 hestekræfter og en topfart på 40 km/t.

Skal det gå stærkt, skifter man til Sport, hvor man råder over 13,4 hk og 80 kilometer i timen. Endelig giver Race en bedre acceleration, men ingen højere hastighed.

Ifølge The Little Car Company kan batterierne levere en maksimal rækkevidde på knap 100 kilometer. Det er altså ikke på de lange ture, man skal tage med sin mini-Ferrari.

Elbil modellen er en tro kopi – bare kun i 75 procent størrelse. (Foto: The Little Car Company)

Der bygges kun et enkelt eksemplar af Ferrari Testa Rossa J Pebble Beach Edition, og den vil blive udbudt på online auktion hos Bonhams fra den 19. august. Pengene fra salget går til velgørende formal, der støttes af Pebble Beach Company Foundation.

Prisen ryger nok pænt i vejret, men næppe op i nærheden af, hvad Testa Rossa’er i 100 procent størrelse handles for blandt samlere:

Tilbage i 2011 blev en Ferrari 250 Testa Rossa prototype solgt på auktion for et dengang rekordhøjt beløb af 16,4 millioner dollars. Nogle år senere er en produktions-model gået for 39,8 millioner dollars på en anden auktion. Det svarer til ca. 294 mio. kroner.

Helt så kostbar er junior-udgaven ikke, når man køber den hos The Little Car Company. Her kan man købe Testa Rossa J for 93.000 euro eller godt 700.000 kroner.

Det er selvfølgelig heller ikke billigt for en elbil til sønneke eller en lille mand….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad drikker du i varmen?