To nye Samsung ure i august

Facebook bliver anderledes

(Foto: Facebook)

Den generelle opfattelse af Facebook nu om dage er, at verdens største sociale medie bliver ældre og ældre.

Ikke kun, fordi ”fjæset” efterhånden er 18 år gammel. Men snarere fordi brugernes gennemsnits-alder vokser. De unge teenagere forsvinder, mens det mere voksne publikum holder ved.

Den trend har været kendt i flere år, men det er tilsyneladende først nu, at Metas ledelse for alvor gør noget ved det, så alle Facebook brugere vil opdage det.

Det sker med en række ændringer, der mere går i retning af at lokke nye unge brugere til det sociale medie end på at beholde sine nuværende ”gamlinge”.

(Foto: Facebook)

Derfor indeholder forandringerne direkte inspiration fra TikTok, Instagram og Snapchat, hvor teenagerne i dag flokkes i milliontal.

De unge er typisk på besøg i kortere tid ad gangen, men oftere. Følgelig viser de nye Facebook flere ting på så kort tid som muligt. Hvis man allerede er bruger af TikTok, vil de fleste nikke genkendende:

”En af de mest efterspurgte features i Facebook er, at folk kan føle, at de ikke går glip af vennernes indlæg, forklarer Facebook og Meta boss Mark Zuckerberg.

”Derfor vil vi nu lancere en ny knap i Feeds, hvor man i Facebook app’en vil se alle de poster, som venner, grupper og Pages i en ny kronologisk orden,” fortsætter han.

(Foto: Facebook)

App’en vil stadig åbne som en personlig strøm via Hjem knappen, hvor kunstig intelligens vil anbefale det indhold, som Facebook mener, brugeren interesserer sig mest før.

Klikker man så I stedet på Feeds knappen, kan brugeren selv bestemme og prioritere, hvad han eller hun gerne vil se. Det kan give bedre muligheder for at kontrollere sin Facebook oplevelse.

Den nye Facebook app vil også fremhæve videoer langt mere end tidligere. Præcist, som TikTok hele tiden har gjort og, som Instagram har kopieret.

Hvis du kender Instagram og TikTok, vil du vide, at man efter et stykke tid helt automatisk bliver præsenteret for indlæg fra brugere og konti, som du slet ikke følger.

Det er hoved-ideen i TikToks populære ”For You” feature, og den bringer Facebook nu til sin app.

(Foto: Facebook)

Den nye feature kan også være med til at ændre Facebook fra at være et socialt medie i traditionel betydning til at blive en underholdnings-platform. Det er præcist, hvad TikTok kalder sig selv.

Tilsyneladende har TikTok fat i den lange ende, hvilket har tvunget Meta til at reagere

TikTok er f.eks. verdens mest besøgte hjemmeside i øjeblikket. Større end selv Google og med langt flere besøg end Facebook og Instagram.

Samtidig vælter teenagerne ind på TikTok. Det samme gør kendisser, influencers, VIPs og store mærker og brands med kommercielle budskaber.

Endelig ventes TikToks reklame-omsætning alene i USA at voksne med 184 procent i år. Til omkring 44,5 milliarder kroner. Det er noget, som mange-milliardæren Mark Zuckerberg kan forstå….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

To nye Samsung ure i august