Lille, let og sporty

Unge gider ikke de gamles nyhedskilder

(Foto: Solen Feyissa / Pixabay)

Alarmklokkerne burde ringe hos danske udgivere af traditionelle nyhedsmedier som aviser på papir og online, radio og tv.

Hvis nye tal fra England også holder stik i Danmark, bruger teenagere og unge op til 24 år nemlig helt andre kanaler til at holde sig up-to-date på.

Næsten en tredjedel af de 12- til 15-årige briter opgiver det sociale medie Instagram som deres vigtigste kilde til nyheder. 29 procent for at være præcis.

Lige efter følger TikTok og YouTube med 28 procent, mens Facebook triller ind med 22 procent.

Hvor TikTok stormer frem i England, oplever Facebook den helt store nedtur. I 2018 svarede hele 34 procent af de unge, at Facebook var deres nummer ét.

Sådan ser ranglisten for nyhedskanaler ud hos engelske teenagere mellem 12 og 15 år. (foto: Ofcom)

De højest placerede ”traditionelle” nyhedskanaler for teenagerne er ITV tv med 25, BBC med 24 og Sky News med 19 procent.

Tallene stammer fra Ofcom, der er Storbritanniens svar på den danske Telestyrelsen. Ofcom har i dag offentliggjort sin ”News Consumption in the UK 2021/22” rapport.

”I dag er det mindre og mindre sandsynligt, at en teenager åbner en papir-avis eller stiller ind på en nyheds-udsendelse på tv. I stedet foretrækker de at holde sig up-to-date med verden ved at scrolle igennem sociale medier,” siger Yih-Choung Teh. Han er direktør for strategi og research hos Ofcom.

”Mange unge synes, at nyheder i sociale medier ikke er særligt troværdige. Til gengæld er sociale medier suverænt gode til at servere meninger om dagens emner, der er oppe i tiden,” fortsætter han.

I England er TikToks store fremgang interessant nok ikke drevet af de helt unge – børn og unge teenagere – som i mange andre lande. Halvdelen af TikToks brugere er mellem 16 og 24 år.

Unge ser ikke så meget nyheds-tv eller læser aviser længere. De danner sig i stedet deres meninger i sociale medier som TikTok, Facebook, Instagram og YouTube. (Foto: Colourbox)

Én lille trøst kan der være for de ”gamle” medier:

En fjerdedel af TikTok brugerne – 24 procent – henter deres nyheder fra de profiler i det sociale medie, som BBC, Sky News og en række dagblade har oprettet.

På den anden side siger hele 44 procent af tiktokkerne, at de får de fleste af deres daglige nyheder fra ”andre mennesker”, som de følger i det sociale medie.

Mon situationen ser tilsvarende ud her i landet? Både ja og nej viser en analyse, som Danske Medier har udgivet.

Danske unge siger også, at sociale medier er deres vigtigste nyhedskanaler. Blot er favoritterne forskellige fra briternes. Hos de ældre danske teenagere ligger Facebook nummer ét med 20 procent. Hos de yngre under 16 år topper TikTok med 18 procent….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Lille, let og sporty