3 har fået 12.000 nye kunder

Arbejdsmails er farlige i ferien

(PR-foto: If Forsikring)

Mange holder sig hver dag opdateret på deres arbejds-mail via mobilen, når de er på ferie i Danmark eller i udlandet.

Ofte skanner man bare lige indbakken igennem og bruger dermed meget mindre tid på hver enkelt mail.

På den måde overser man de små signaler, der kunne advare om, at afsenderen af mailen måske ikke er den legitime virksomhed, den giver sig ud for.

Det er lige præcis, hvad it-kriminelle venter på – nemlig at folk i feriehumør overser ondsindede mails. De klikker bare på (falske) links og vedhæftede filer uden at tænke sig om.

(Foto: If Forsikring)

I værste fald kan det betyde, at hackere og andre cyber-kriminelle får adgang til de it-systemer, ferie-danskerne får deres emails formidlet fra. Nemlig virksomheders og offentlige kontorers.

”Display-visning på smartphones giver typisk færre detaljer end på pc-skærmen. Når man samtidig er i et afslappet feriehumør, er man ofte mindre omhyggelig med at tjekke, hvem mail-afsenderen er end, hvis man sad ved sit skrivebord på arbejdspladsen,” siger Birgittte Ringbæk. Hun er kommunikationschef i If Forsikring.

”De mest udbredte erhvervs-mail-programmer har indbygget beskyttelse. Ved f.eks at holde fingeren på et link, for man det vist i et pop-up vindue, inden man klikker videre – eller man får vist af it-systemet, at linket er sikkerheds-tjekket. Gør det til en vane at bruge den slags features. Også på ferie med mobiltelefonen i hånden,” fortsætter hun.

En anden udbredt risiko ved at tjekke mails på mobilen opstår, når chefer og kolleger vil være effektive og videresender mails til folk på ferie med korte beskeder som f.eks. ”Vil du se på denne?”

Birgitte Ringbæk beder danskere på ferie passe ekstra på, når de får arbejdsmails på deres mobil. (Foto: Lars Schmidt / If Forsikring)

Har man en ferie-afløser på, kan denne let tolke den besked, som om man siger god for indholdet og beder vedkommende om at gøre noget ved sagen.

Reelt har personen på ferie måske bare set beskeden flygtigt igennem på stranden og ikke tjekket indholdet ordentligt. Korte meddelelser kan let blive misforstået.

”Det er nemt at sige, at folk skal holde fri, når de holder fri. Det er der bare mange, som ikke kan eller praktiserer. Når de så håndterer deres mails på mobilen lidt for overfladisk, kan det hurtigt blive farligt for arbejdsgiverens it-system,” advarer Birgittte Ringbæk.

”Hvis du er det mindste mistænksom over for en ikke-ventet mail, er det sikrest at antage, at der er tale om svindel. Vent med at gøre yderligere, eller bed en ferieafløser kontakte den pågældende virksomhed direkte for at få klarhed over tingene,” anbefaler hun.

If Forsikring har udformet seks gode råd til dem, der ikke kan lade være med at læse arbejdsmails på mobilen, når de er på ferie:

  • Vær skeptisk over for mails, der er skrevet i dårligt sprog, har stavefejl eller indeholder begrænsede detaljer om afsenderens relation til din arbejdsplads.
  • Vær på vagt, hvis indholdet af mailen vil have dig til at klikke på ukendte links, åbne vedhæftede dokumenter eller forsøger at presse dig med meget korte frister.
  • Stemmer afsenders e-mail adresse ikke overens med navnet på den virksomhed, mailen kommer fra, kan det være tegn på svindel.
  • Et andet tegn på, at der er noget galt, er, når mailen er uden kontakt-oplysninger som f.eks. adresser og telefonnumre. Vent med at svare, indtil du har tjekket oplysningerne nettet. Eller kontakt afsender-virksomheden for at fastslå, om mailen er ægte eller ej.
  • Vær altid skeptisk over for web-adresser, som afviger fra, hvad der ville være det oplagte valg.
  • Selvom det er mindre sandsynligt at blive ramt af cyber-angreb på en smartphone end på sin arbejds-pc, er det vigtigt at have telefonen fuldt opdateret med sikkerheds-forbedringer, rettelser i styresystemer og programmer….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

3 har fået 12.000 nye kunder