Nothing er mere end intet

Polestar laver mountain bike

(Foto: Polestar)

Man skulle ellers tro, at den svensk-kinesiske elbil fabrikant Polestar havde rigeligt at gøre med at bygge personbiler og udvikle nye modeller.

De går som varmt brød, og udlejnings-giganten Hertz bestilte i foråret op til 65.000 Polestar 2 elbiler til sin flåde. De første skulle leveres i Europa her i forsommeren.

Alligevel har Polestar både fundet tid til at udvikle sin egen mountain-bike og bygge et elegant træhus i Finland. Ikke et hus af træ, men oppe i et træ.

(Foto: Polestar)

 

Den nye Allebike Alpha Polestar er helt manuel. Det vil sige, at den ikke har en elmotor ombord, men skubbes frem af rytterens rugbrøds-muskler.

Til gengæld er cyklen håndbygget kun få kilometer fra Polestars hovedsæde i Göteborg og indeholder affjedring, der er designet af Polestars ingeniører.

I virkeligheden er cyklen blot en særlig variant af den svenske cykelspecialist Allebikes Alpha model. Det bliver cyklen ikke spor dårligere af.

(Foto: Polestar)

Den vil pynte på taget af en Polestar 2 og markere, at ejeren ikke kun er til komfortabel elbil kørsel, men også udfordrer sig selv med fysisk motion i bakker og skove.

Stellet på Polestars første to-hjuler er fremstillet af kulfiber-forstærker polymer og designet til den stadig mere populære ”down country” klasse.

Det betyder, at rytteren sidder mere opret og komfortabelt end på almindelige mountain bikes. Desuden kan gearskiftet fås trådløst.

(Foto: Polestar)

 

Den Polestar-inspirerede affjedring har 130 mm vandring på forhjulet og 120 mm bagpå. Den indeholder specielle gyldne udgaver af de avancerede Öhlins dæmpere, som Polestar bruger i sine elbiler.

Allebike Alpha Polestar edition cykel fås i de to metallic farver ”Snow” og ”Space”. Den fremstilles i kun 100 eksemplarer, der hver koster den nette sum af 9.500 euro eller 72.270 danske kroner.

Arkitektur er Polestars anden nyhed. Et område, som også bilfabrikanterne Bentley og Aston Martin dyrker.

(Foto: Polestar)

 

Blot med den store forskel, at de to britiske fabrikanter bygger højhuse med lejligheder, der er lige så luksuriøse og dyre som deres biler, mens Polestar hylder det minimalistiske og nordiske.

Polestar har nemlig bygget et hus i træerne. En boligform, der også er trendy og populær på delebolig-portalen Airbnb.

Koja huset stammer fra en idé-konkurrence, som Polestar holdt i 2021. Her fik Kristian Talvie så meget ros for sit design, at bilfabrikanten besluttede sig til at bygge huset i virkeligheden.

Meget sjovt lader Polestar et fyrretræ voksne midt igennem stuen. (Foto: Polestar)

Træhuset er i øjeblikket placeret i en skov i Finland som del af metal-koncernen Fiskars Art & Design Biennale. Her kan det beskues frem til september.

Det lille Koja hus ligner en UFO, der er landet seks meter oppe i et træ. Det er fremstillet af nordisk fyrretræ og laminat af gran på en ramme af rustfrit stål.

Indendøre dominerer lyse træsorter og store vinduer med en flot udsigt ud i skoven. Interiøret er helt frit for Polestar logoer og elbil-relateret udstyr.

Træhuset kan godt minde om en UFO, der er landet i skoven. Foto: Polestar)

Koja plads til to overnattende gæster i en slags kombineret lounge og soveværelse. Der er hverken køkken eller badeværelse.

Kalder naturen, må man kravle seks meter ned ad en trappe og bruge et lokum, som Polestar har anbragt på skovbunden i nærheden.

I modsætning til Airbnb er Polestar ikke interesseret i at udleje sit træhus, så det nytter ikke at prøve at booke det. Polestar har heller ingen planer om at sætte Koja i produktion.

I stedet skal træhuset være med til at promovere ideen om bæredygtige rejser, hvor også elbiler indgår….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nothing er mere end intet