Nostalgi, så det smasker

Elbiler har det bedst i Holland

(Foto: Yehor Andrukhovych / Pexels)

Der er flere vigtige elementer, man skal tage med i overvejelserne, hvis det drejer sig om at købe en elbil:

Prisen er naturligvis vigtig, og den er ikke speciel lav i Danmark. Leveringstid er også et problem – ikke kun elbilen, men også at få en ladestander derhjemme.

Endelig er der selve infrastrukturen – hvor mange steder kan den blive ladet op og, hvor kan det gøres hurtigt?

Den britiske pris-sammenlignings-side Uswitch.com har tjekket, hvor godt 32 europæiske lande er forberedt på en bølge af elbiler, som kan forventes i de kommende måneder.

Undervejs har analytikerne fra Uswitch studeret de enkelte landes elbil infrastruktur og priserne på en opladning. Til sidst har man givet karakterer, hvor 10 er det bedste.

Når man køber elbil, er det også vigtigt, hvor tæt netværket er af ladestationer – hvor mange elbiler der er om hver lader – og hvad elprisen er. (Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Lad det være sagt med det samme: Danmark klarer sig rigtigt dårligt i Uswitch’ sammenligning af 32 lande. Vi ender helt nede som det femte-dårligste lande af 28 testede.

Danmark klarer sig egentlig fint, når det gælder antallet af ladestationer på 10 10 km² – 1,34. Knap så godt i målingen af, hvor mange elbiler der går pr. oplader – 10,13.

Det går dog helt galt for Danmark i prisen pr. opladning. Den er snildt dobbelt så høj som i de fleste andre lande. På årsbasis skal en dansk elbil-ejer i gennemsnit regne med at betale 641 euro i strøm til bilen. Det er ca. 3.490 kroner.

Straffen er, at Danmark må nøjes med kun 3.47 points af 10 mulige. Kun Irland, Cypern, Grækenland og Island klarer sig dårligere.

Helt i den modsatte ende af skalaen finder vi Holland, der er Europas bedste land at køre elbil i. Det giver topscoren på 8,23 af 10 mulige.

(Skema. Uswitch.com)

I Holland er der f.eks. 24,15 ladestandere på 10 km² – den højeste i hele Europa næsten tre gange så mange som i Luxembourg, der er næstbedst i denne ”sport” med 6,87.

Samtidig skal hollænderne kun betale i snit 184,59 euro – ca.1.395 kroner – i årlig strøm til bilen. Det er blandt de allerbilligste i Europa.

Lidt overraskende for mange lander Kroatien som det næstbedste land for elbiler. 7,66 point af 10 mulige scorer kroaterne bl.a, fordi der kun er 1,47 elbil pr. ladestation. Det er bedst af alle.

Slovakiet og Letland ligger også højt med 7,26 points. Letlands placering skyldes ikke udbredelsen af ladestationer – der er kun 0,07 pr. 10 km², men at landet har den højeste andel af hurtigladere – 0,7 procent. Desuden ligger prisen på strøm også lav – 202,17 euro om året.

Til sidst lige tre gode råd fra Uswitch’ specialister til dem, der overvejer at blive elbil-ejer:

  • Tjek din lokale elbil-infrastruktur. Der er store forskelle i udbredelsen af ladestandere. Det gælder også selv i lille Danmark.
  • Køb ikke den første bedste elbil. Find bilen, der passer i størrelse og pris til dig. Tro ikke på alle reklamerne: Ingen elbil kører så langt på en opladning, som fabrikanterne. Det gør benzinbiler i øvrigt heller ikke pr. liter.
  • Få også styr på beskatning af elbiler og, hvad forsikringen koster. Især forsikringspriser kan der være markante forskelle på fra elbil til elbil.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nostalgi, så det smasker