Reparér din egen Google mobil

iPhone nummer ét i Kina

(Foto: Gizchina / Apple)

De kinesiske smartphone fabrikanter må gå rundt med dybe rynker i panden, mens champagne-propperne må have knaldet i lange baner i en stor cirkelrund bygning i Cupertino i Silicon Valley.

Her ligger Apple, der netop har fået at vide, at iPhones sælger bedre i Kina end nogensinde før. Kina er ikke kun verdens største smartphone-marked.

Kina huser også de fleste af Apples direkte konkurrenter, og iPhone bliver faktisk også bygget på kinesiske fabrikker.

Hvor den vestlige verden har Black Friday og Cyber Monday, der er årets største handelsdage – ikke mindst for underholdnings-elektronik – har Kina den såkaldte 6.18 Festival.

Denne festival strækker sig over 18 dage i den sjette måned juni, og den omsætter mindst lige så meget som de to vestlige events. Ikke mindst, når det gælder online handel.

Ifølge analysefirmaet Strategy Analytics sad æble-logoet på halvdelen af de 14 millioner nye smartphones, der blev solgt under 6.18 festivallen. Altså syv millioner iPhones på 18 dage i Kina – og lige så mange telefoner som alle andre mærker tilsammen.

Under 6.18 festivallen solgte Apple lige så mange telefoner som alle andre smartphone mærker tilsammen. (Infografik: Strategy Analytics)

Som sædvanligt, når det drejer sig om tal, er Apple helt tavs omkring præstationerne på det store online event i Kina. Men ifølge analytikerne svarer de syv millioner til, hvor mange iPhones kineserne har købt alt i alt i årets første fem måneder.

Strategy Analytics vurderer, at Apple har omsat for 6,3 milliarder dollars iPhones under 6.18 festivallen. iPhone var bestselleren på alle Kinas store online shopping platforme.

Nummer to mærke efter Apple var kinesiske Xiaomi, der opnåede en andel på 30 procent. Lidt lavere end ved sidste års 6.18 festival, hvor Xiaomi sad på 32 procent.

Tredje-største mærke var Honor med 10 procent. Honor var tidligere et datterselskab under Huawei, men har i det seneste år markeret sig som en af Kinas største. I 2021 erobrede Honor seks procent af salget på 6.18 festivallen.

Alle andre smartphone mærker inklusive Huawei, Lenovo, Motorola, OnePlus, Samsung, Vivo, OPPO, Redmi osv. måtte deles om de sidste 10 procent….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Reparér din egen Google mobil