Voksne skal også have krammedyr

Nu kommer Netflix med reklamer

(Foto: Cottonbro / Pexels)

Det har rygtes længe, men nu er det omsider en kendsgerning: Netflix kommer med en separat – og billigere – kanal, der har reklamer.

Ordet reklamer har ellers været bandlyst fra starten af Netflix. Verdens største video streaming tjeneste skulle udelukkende finansiering af seernes månedlige abonnent.

Det er imidlertid ikke nok længere til at få tingene til at hænge sammen. Efter Corona pandemiens optur er Netflix nu midt i en rutsje-bane den modsatte vej.

Den eneste udvej mener Netflix nu er at bryde sit gamle løfte. Netflix kommer med reklamer.

Det bekræftede Netflix’ topchef Ted Sarandos i en tale ved  Lions Reklame Festival i Cannes. Her mødes reklamefolk fra hele verden, så det er nok et godt sted at varme op til en ny platform, som der skal sælges annoncer til.

Ted Sarandos fortalte, at den normale Netflix hovedkanal vil forblive uberørt. Den vil fortsætte som hidtil uden reklamer, men risikerer til gengæld at blive dyrere i abonnement.

I stedet vil Netflix skabe en separat kanal, som seerne kan få adgang til for færre penge, men mod at der kommer reklamer.

Netflix er ikke kun under stigende pres fra folk, der ikke har råd til tjenesten. Samtidig bliver konkurrenter med aggressive priser og en dyb pengekasse mere og mere truende. (Foto: Yusaf Bhutta / Pixabay)

Lidt i stil med, hvad Spotify gør med sine musik-kanaler. Hvis man vil have ubegrænset adgang, koster det penge. Hvis man accepterer reklame-afbrydelser mellem numrene, er musikken gratis.

Siden nytår har Netflix haft en nedtur, som selskabet aldrig før har oplevet:

I årets første tre måneder forlod over 200.000 betalende abonnenter Netflix. Derpå mistede Netflix adskillige Marvel tv-serier til rivalen Disney+.

Så begyndte Netflix at fyre folk, og endelig har Netflix ikke fundet nøglen til at forhindre, at folk låner deres passwords til hinanden og på den måde deltes om udgifterne til abonnementet.

Det er selvfølgelig også svært at overbevise folk om, at kodeords-deling er forkert og skadeligt for Netflix, når selvsamme streaming tjeneste opmuntrede folk til at gøre det i 2017. Dengang var ”password sharing” en god ting – ligesom reklamer var et ”no go.”

Netflix kan dog glæde sig over, at reklamerne løser to udfordringer på én gang: Dels giver de flere penge i kassen.

Dels kan reklame-systemer opdage, hvis filmen eller tv-serien bliver set på en anden adresse end abonnenters – og derfor lukke for adgangen.

Netflix har ikke afsløret, hvad den reklame-bærende kanal skal koste – og hvornår den kommer. Det sidste bliver dog nok til efteråret eller lige efter sommerferien….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Voksne skal også have krammedyr