Alle kan nu lade op hos Tesla

Er vi stoppet med at købe mobiler?

(Foto: Limon Das / Pexels

I mere end 10 år i træk har smartphone-fabrikanterne kunnet glæde sig over, at de befandt sig i et af de hurtigst voksende markeder i verden.

Smartphones går nok aldrig ud af mode. Alene det store antal af nye modeller skal nok holde forbrugernes opmærksomhed kørende og købelysten intakt.

Det betyder dog ikke, at mobilsalget aldrig vil gå den forkerte vej – nemlig tilbage. Det er faktisk, hvad der sker i Europa lige nu.

Ifølge analysefirmaet Counterpoint Research blev der købt 12 procent færre nye telefoner i Europa i årets første kvartal end i samme periode for et år siden.

Kun 49 millioner nye smartphones gik over disken i årets første tre måneder. Det er det laveste antal i de seneste ti år, advarer analytikerne.

Kinesiske Realme, der er et søstermærke til OnePlus, er den store vinder i det europæiske kapløb om at sælge flest smartphones. (Foto: Realme)

Den økonomiske usikkerhed og inflationen i mange europæiske lande får hovedparten af skylden, men krigen mellem Rusland og Ukraine spiller også en rolle.

Derfor regner Counterpart ikke med, at situationen vil ændre sig her i andet kvartal. Tværtimod vil det europæiske smartphone marked glide endnu længere ned, inden det igen går fremad om et stykke tid.

Hver tredje ny smartphone i Europa er fortsat en Samsung, som dog har tabt to procent terræn på førstepladsen. Den siger i øjeblikket 35 procent.

Apple er næststørst med 25 procent – en lille fremgang på én – mens Xiaomi har taget sig et ordentligt dyk på tredjepladsen. Fra 19 procent i 2021 til kun 14 i førstre kvartal af i år.

Den store vinder i Europa ser ud til at være Realme, der er et søstermærke til OnePlus, Vivo og OPPO. Realme har fordoblet sin markedsandel fra to til fire.

De største smartphone mærker i Europa i første kvartal af 2022. (Grafik: Counterpoint Research)

På den anden side af Atlanten ser udsigterne for mobilsalget ikke helt så dystre ud, selvom USA også plages af høj inflation.

Counterpoint Research har således nedjusteret sin prognose for det amerikanske smartphone marked fra en vækst på seks til nu kun to procent i 2022. Begge tal er meget lavere, end vi er vant til at høre fra USA.

På grund af den høje inflation er amerikanerne begyndt at tænke sig om en ekstra gang, inden de kaster sig ud i udgifter, der måske ikke er nødvendige. Som f.eks. at købe en ny mobil hvert år eller endnu oftere.

Desuden tager USA’s forbrugere ikke længere bilen så ofte til mobiltelefon-butikker for at se på det sidste nye på grund af de høje benzinpriser.

I øjeblikket sælger store supermarkeder som Walmart, der godt kan sammenlignes med Bilka i Danmark, faktisk flere nye smartphones end deciderede telebutikker og elektronik varehuse….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Alle kan nu lade op hos Tesla